Reklama

Automoto

Mazda zaprojektowana na odległość

Materiał Partnera
Dodano: 07.06.2022
64029_tyt-resizer-750q75
Share
Udostępnij
Zrównoważony rozwój to kluczowy element ekologicznych właściwości samochodu, a w nowocześniejszych obiektach testowych firmy Mazda wykorzystuje swoje pojazdy do granic możliwości, dzięki czemu zwiększona trwałość jest standardem. 

Gdy Mazda mówi, że ich samochody są zbudowane tak, by służyły im długo, to naprawdę to robią. Każdy model jest poddawany bezlitosnym procesom testowym, mającym na celu poprawę trwałości. To wszystko jest częścią ożywionej wizji Mazdy dotyczącej zrównoważonej produkcji samochodów. A sprawy stały się jeszcze poważniejsze dzięki nowemu laboratorium klimatycznemu zbudowanemu w zeszłym roku w siedzibie Mazdy w Hiroszimie.

Ta najnowocześniejsza komora testowa stawia Mazdę w czołówce najnowszych technologii, poddając samochód najbardziej ekstremalnym warunkom pogodowym, dzięki czemu przeciętna fala upałów lub śnieżyca to spacer po parku.

„Symulujemy falę upałów, która co kilkadziesiąt lat uderza w Amerykę Północną”, mówi inżynier Naoya Uehara, który mierzy wpływ wysokich temperatur na wnętrze i nadwozie samochodu. „I rodzaj głębokiego zamrożenia, które zdarza się raz na kilkadziesiąt lat w Kanadzie, zachodniej Rosji czy Europie Północnej”.

W międzyczasie, aby ocenić wpływ na płyny termiczne samochodu, gdy jest w ruchu, inżynier Syouta Yamada poddaje go szeregowi wyczerpujących testów. Dokładne warunki tych testów są ściśle strzeżoną tajemnicą, ale laboratorium może odtworzyć temperatury na zewnątrz w zakresie od iskrzących do ujemnych, poziom wilgotności od 30 do 80 procent, wiatry dochodzące do 250 km/h i równikowe światło słoneczne.

 

 Foto: „Symulujemy falę upałów, która uderza w Amerykę Północną co kilka dekad… i rodzaj głębokiego mrozu, który pojawia się raz na kilkadziesiąt lat w Kanadzie, zachodniej Rosji lub Europie Północnej”.  



Foto: Naoya Uehara, grupa zajmująca się testowaniem i badaniem konstrukcji pojazdów
 
 

Po męce inżynierowie analizują dane i wprowadzają ulepszenia, które będą rezonować z przyszłymi modelami. Uehara wspomina test cieplny Mazdy CX-5 szóstej generacji , w którym zauważył, że niektóre części się skurczyły. „Odkryliśmy, że żywica skrystalizowała, zwiększając jej gęstość”, mówi. „Wprowadziliśmy ten model do naszych symulacji, a teraz zapobiegamy temu, zanim to nastąpi”.

Pomysłowość inżynierów testowych z pewnością wyznacza standardy w branży motoryzacyjnej, ponieważ odnowione zaangażowanie Mazdy w ochronę środowiska wymaga świeżych rozwiązań.

W celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego samochód jest osłonięty od spodu. Jednak to wychwytuje i przenosi ciepło na inne elementy, czego należy unikać. Zespół Yamady zdołał przekierować przepływ ciepła z dala od samochodu bez pogorszenia oporu aerodynamicznego – co sprawdzili w najnowocześniejszym tunelu aerodynamicznym – co zaowocowało innowacją techniczną, która została już opatentowana.
 

 

ROBOT OKRĄŻA POJAZDY TESTOWE PO RÓŻNYCH TORACH TESTOWYCH, WYBOJACH I ZALANYCH DROGACH GRUNTOWYCH W CIEMNOŚCI NOCY W RAMACH EKSCYTUJĄCEJ PRÓBY, ABY PROCES TESTOWANIA BYŁ BARDZIEJ WYDAJNY.

W laboratorium testów korozyjnych pojazdów światowej klasy technologia symulacji rozbryzgów oznacza, że inżynierowie mogą myśleć poprzecznie nad modelami, usprawniając proces testowania na czas dla ambitnych nowych zestawów.

„Na przykład, gdy umieściliśmy ten sam silnik w Mazdzie3 i CX-30 , silnik Mazda3 dostał o wiele więcej wody, ponieważ wysokość pojazdu była niższa”, mówi Satoshi Maruyama, inżynier zajmujący się zapobieganiem rdzy. „Dostosowaliśmy nasze strategie do Mazdy3, dzięki czemu CX-30 był prawie całkowicie wolny od problemów”.
 

Na pobliskim poligonie Miyoshi samochody jeżdżą po 13 morderczych trasach. Tutaj inżynierowie sprawdzają defekty i niechciany hałas okiem wyjątkowo eksperta.
„Każdy z nas może ocenić osiągi jazdy, mierzyć i analizować dane, identyfikować problemy, przekazywać informacje zwrotne do odpowiedniego działu i przedstawiać sugestie” — mówi inżynier ds. testów trwałości pojazdu Sachio Yamakawa (na zdjęciu powyżej na poligonie Myoshi na długim CX-5). -uruchom test). „Słyszę, że u innych producentów umiejętności te są często rozpowszechniane w zespole. Jednak wszechstronność umiejętności ma kluczowe znaczenie w tworzeniu wytrzymałych samochodów, ponieważ można wykrywać problemy i działać natychmiast”.
 
 

 
Kiedy samochód nie jest sprawdzany przez inżynierów w ciągu dnia, robot krąży nim po różnych torach testowych, wybojach i zalanych drogach gruntowych w ciemności nocy. To część ekscytującej próby usprawnienia procesu testowania. Mimo to Yamakawa twierdzi, że „wszelkie zmiany w samochodzie, które fizycznie odczuwa klient, muszą być oceniane przez ludzi, a nie roboty”. Zgodnie z podstawową filozofią Mazdy, to ludzkie odczucia i doznania są sygnałem, w jaki sposób działa Mazda.

 
U podstaw wszystkich tych bezwzględnych procesów testowych leży dążenie do zrównoważonego wytwarzania samochodów. Jak mówi Yamakawa, wytrzymałe samochody minimalizują potrzebę wymiany części, zmniejszając wpływ na środowisko. Nie wspominając oczywiście, że możesz jeździć swoją ukochaną Mazdą przez całe życie.

Więcej informacji na temat modeli Mazdy oraz usług serwisowych uzyskać można w Autoryzowanym Salonie i serwisie MAZDA D&R CZACH mieszczącym się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32

Salon: 
Tel. 17 860 12 20
e-mail: czach@mazda-dealer.pl

Serwis:
Tel. 17 860 12 20
e-mail: serwis.czach@mazda-dealer.pl

Foto: Mazda Motor Europe 2022
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy