Posiadająca swoje bazy wypadowe w Jemenie terroryści z Huti zaatakowali amerykański lotniskowiec USS Harry Truman stacjonujący w północnej części Morza Czerwonego. Atak przeprowadzono za pomocą dwóch rakiet i czterech dronów. Huti twierdzi, że operacja udaremniła planowany atak USA na Jemen.
Jemeńscy rebelianci Huti przeprowadzili atak na amerykański lotniskowiec USS Harry Truman przebywający w północnej części Morza Czerwonego. Przedstawiciele Huti twierdzą, iż atak nastąpił w momencie, gdy amerykańskie siły zbrojne przygotowywały się do uderzenia na Jemen. Według niego, operacja rebeliantów udaremniła planowany atak sił powietrznych USA.
Dowództwo Główne Sił Zbrojnych USA nie potwierdziło informacji o ataku na lotniskowiec.
Donald Trump wydał oświadczenie związane z decyzją o ataku na Jemen. Poniżej jego treść:
Minął ponad rok, odkąd amerykański statek handlowy bezpiecznie przepłynął przez Kanał Sueski, Morze Czerwone lub Zatokę Adeńską. Żadna siła terrorystyczna nie powstrzyma amerykańskich statków handlowych i marynarki wojennej przed swobodnym żeglowaniem po Waterways of the World.
Nasze bezpieczeństwo gospodarcze i narodowe jest atakowane przez Hutich od zbyt dawna. Dziś działania i przywództwo prezydenta Trumpa zmierzają do zakończenia tego.
Zakłócenia w dostawach
- Ataki Huti na żeglugę od 2023 r. spowodowały utrzymujący się negatywny wpływ na handel światowy i bezpieczeństwo gospodarcze Stanów Zjednoczonych. Raport Agencji Wywiadu Obronnego z 2024 r. szczegółowo opisał, w jaki sposób transport kontenerowy przez Morze Czerwone gwałtownie spadł z powodu ataków Huti.
- Przed ich atakami przez Morze Czerwone przepływało rocznie 25 000 statków handlowych. Obecna liczba spadła do około 10 000 statków rocznie.
- Import dóbr konsumpcyjnych i samochodów do Stanów Zjednoczonych, a także eksport produktów rolnych z Zatoki Amerykańskiej, zostały przekierowane z powodu ataków Huti.
- W listopadzie 2023 r. Huti przejęli statek M/V Galaxy Leader i zaczęli atakować statki handlowe rakietami przeciwokrętowymi i bezzałogowymi pojazdami.
- Ataki Huti spowodowały, że około 75% statków powiązanych z USA i Wielką Brytanią okrążyło Afrykę zamiast przepływać przez Morze Czerwone. Podróżowanie po Afryce trwa średnio dziesięć dni dłużej niż żeglowanie po Morzu Czerwonym. Dodatkowe koszty paliwa wynoszą około miliona dolarów więcej za każdy rejs wokół Afryki.
- Wyższe stawki za wysyłkę spowodowane atakami Huti prawdopodobnie spowodują wzrost światowej inflacji dóbr konsumpcyjnych o 0,6–0,7 procent w 2024 r.
Wpływ na sojuszników i partnerów
- Morze Czerwone jest głównym kanałem handlowym między Europą a Azją. Około 95% statków podróżujących między Europą a Azją normalnie przepływałoby przez Morze Czerwone.
- Spośród dziesięciu największych importerów (pod względem wartości) handlu przez Morze Czerwone, pięć to państwa UE.
- Ataki Huti spowodowały, że około 60% statków powiązanych z UE zmieniło trasę wokół Afryki zamiast przepływać przez Morze Czerwone
Od 2023 r. Huti zaatakowali amerykańskie okręty wojenne 174 razy, a statki handlowe 145 razy.
2023
- 19 października 2023 r.: USS Carney, niszczyciel US Navy, przechwycił wiele pocisków wystrzelonych z obszarów kontrolowanych przez Huti w Jemenie. Pociski te stanowiły zagrożenie dla sił USA.
- 19 listopada 2023 r.: Huti zaatakowali i przejęli statek M/V Galaxy Leader, a jego międzynarodową załogę przetrzymywali jako zakładników przez ponad rok.
- 3 grudnia 2023 r.: Siły Huti wystrzeliły rakiety i drony, celując w trzy statki handlowe na Morzu Czerwonym. USS Carney odpowiedział na wezwania o pomoc i przechwycił trzy drony podczas tego ataku.
- 16 grudnia 2023 r.: USS Carney zaatakował i zniszczył 14 dronów wystrzelonych przez Hutich w południowej części Morza Czerwonego, zapobiegając w ten sposób potencjalnym atakom na amerykańskie statki wojskowe i handlowe.
- 26 grudnia 2023 r.: USS Dwight D. Eisenhower i USS Gravely odpowiedziały na wezwanie o pomoc z komercyjnego statku Maersk Hangzhou, który został zaatakowany przez siły Huti. Włączyły się śmigłowce US Navy, co spowodowało zatopienie trzech łodzi Huti.
- 30 grudnia 2023 r.: Siły Huti wystrzeliły rakiety balistyczne przeciw okrętom w kierunku USS Gravely. Niszczyciel pomyślnie przechwycił nadlatujące rakiety, zapobiegając jakimkolwiek uszkodzeniom.
2024
- 10 stycznia 2024 r.: Huti przeprowadzili zakrojony na szeroką skalę atak rakietowy i dronów na siły morskie USA i Wielkiej Brytanii na Morzu Czerwonym. Skoordynowana obrona skutecznie zneutralizowała wszystkie nadchodzące zagrożenia.
- 15 stycznia 2024 r.: Rebelianci Huti zaatakowali rakietą amerykański statek M/V Gibraltar Eagle, w wyniku czego statek został uszkodzony.
- 17 stycznia 2024 r.: Rebelianci Huti zaatakowali amerykański statek transportowy Genco Picardy w Zatoce Adeńskiej przy użyciu dronów, co spowodowało uszkodzenie statku.
- 26 stycznia 2024 r.: Tankowiec Marlin Luanda, powiązany z interesami brytyjskimi, został zaatakowany rakietami Huti w Zatoce Adeńskiej, w wyniku czego na pokładzie wybuchł pożar.
- 21 sierpnia 2024 r.: Rebelianci Huti atakują tankowiec M/V Sounion pływający pod banderą Grecji, grożąc potężnym wyciekiem ropy. Po ataku rozpoczyna się trwająca kilka miesięcy akcja ratunkowa.
- 27 września 2024 r.: USS Spruance, USS Stockdale i USS Indianapolis zostały zaatakowane przez serię pocisków i dronów wystrzelonych przez siły Huti na Morzu Czerwonym. Wszystkie zagrożenia zostały przechwycone bez żadnych uszkodzeń okrętów wojennych USA.
- 11 listopada 2024 r.: Siły Huti przeprowadziły skoordynowany atak z udziałem dronów, pocisków balistycznych i pocisków manewrujących na USS Spruance i USS Stockdale w cieśninie Bab al-Mandeb. Niszczyciele USA pomyślnie przechwyciły wszystkie nadchodzące zagrożenia.
- 1 grudnia 2024 r.: Podczas eskortowania statków handlowych pływających pod banderą USA w Zatoce Adeńskiej okręty USS Stockdale i USS O’Kane przechwyciły liczne rakiety i drony wystrzelone przez siły Huti, zapewniając tym samym bezpieczeństwo konwoju.
- 9–10 grudnia 2024 r.: USS Stockdale i USS O’Kane ponownie zmierzyły się z dronami i pociskami wystrzeliwanymi przez Huti podczas eskortowania statków handlowych w Zatoce Adeńskiej. Wszystkie zagrożenia zostały zneutralizowane bez żadnych uszkodzeń.