Wielicką kopalnię odwiedzili milionowi goście. Okazali się nimi pani Justyna i pan Marcin z Malborka, którzy solne progi przekroczyli wraz z dziećmi 23 lipca tuż przed południem. Od stycznia do końca czerwca tego roku Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło o 14 proc. więcej turystów niż w 2024 r.
– Kupiliśmy na dzisiaj bilet rodzinny, były to ostatnie miejsca… tak, że to super niespodzianka dla nas! – powiedzieli zaskoczeni Milionowi Turyści 2025. Zaszczytne miano przypada raz na milion, niemniej, jak podkreślają włodarze Kopalni Soli „Wieliczka”, każdy gość jest ważny i wyjątkowy. Niespodzianki czekały nie tylko na Milionowego Turystę 2025, ale na wszystkich zwiedzających Trasę Turystyczną. Goście mieli do dyspozycji m.in. specjalną ściankę do zdjęć, a na ogromnej mapie świata mogli zaznaczyć miejsce, z którego przyjechali do Wieliczki. Miłą pamiątką tego wyjątkowego dnia były bryłki wielickiej soli.
Wielicka kopalnia pozostaje turystyczną atrakcją od stuleci. Pierwsi udokumentowani zwiedzający wizytowali podziemia w XV wieku.
– Nie ma przesady w twierdzeniu, że „Wieliczkę” zwiedza cały świat. Przyjeżdżają do nas goście nawet z tak odległych zakątków globu, jak Brazylia, Australia, Tuvalu albo Kiribati – komentuje Barbara Ptak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka.
– Do końca czerwca przeważał ruch turystów zagranicznych: 70 proc. Najliczniejsi są turyści z krajów europejskich – ponad 86 proc. wszystkich obcokrajowców. Pozostałe nieco ponad 12 proc. to turyści z Ameryki Północnej i Azji. Tradycyjnie już największą grupę gości stanowią goście z Wielkiej Brytanii. Na kolejnych miejscach w roku 2025 mamy kolejno Włochów, Francuzów, Hiszpanów, Amerykanów, Niemców, Czechów, Litwinów, Greków i Słowaków – wymienia pani Ptak.
Dane dotyczące liczby turystów pochodzą z systemu sprzedażowego kopalni. Ruch turystyczny jest monitorowany na bieżąco, dzięki czemu można dokładnie określić, kiedy pojawi się milionowy turysta. Równolegle prowadzone są cykliczne badania satysfakcji wśród turystów korzystających z różnych ofert kopalni, co pozwala podnosić jakość oferowanych usług.
Od stycznia do końca czerwca tego roku Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło o 14 proc. więcej turystów niż w 2024 r. Niesłabnące zainteresowanie wielicką kopalnią wynika zarówno z jej atrakcyjności, jak i komfortowego udostępnienia.
– Ponad 98 proc. zwiedzających docenia przewodników, chwaląc ich za uprzejmość, ciekawy przekaz czy umiejętność dostosowania się do potrzeb grupy. Prawie 96 proc. gości jest zadowolona z organizacji zwiedzania, a ok. 96 proc. podkreśla atrakcyjność oferty handlowej oraz gastronomii kopalni – potwierdza Barbara Zięba-Godula z zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka.
Najmocniej w pamięć turystom zapada olśniewająca kaplica św. Kingi. Często na pytanie, co podobało się najbardziej, pada odpowiedź: „wszystko, cała kopalnia”, „przewodnik i historie, które opowiadał”, „konstrukcja, architektura wnętrza, komory, korytarze”. Turystów zachwycają kryształowe żyrandole, solne jeziora, rzeźby.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.