W Rzeszowie powstała nowa alternatywna propozycja teatralna. Jej autorami są artyści z różnych dziedzin sztuki. W ramach projektu artystycznego „Projekt Natura” przygotowali spektakl performatywny „Bliżej”. Na premierę zapraszają w niedzielę, 13 września do Biura Wystaw Artystycznych. Wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rejestracja telefoniczna. Spektakl przeznaczony dla widzów od lat 16.
Tworzą w różnych dziedzinach sztuki – fotografia artystyczna, grafika, projektowanie ubioru, teatr tańca i ruchu, muzyka. Autorka koncepcji spektaklu i kostiumów to
Karina Mińkowska-Pado – psycholog i projektantka ubioru kobiecego, właścicielka pracowni Koire. Projekt współtworzą wraz z nią ciekawe osobowości, między innymi
Marta Bury – choreografka, twórczyni Teatru o.de.la, Katarzyna Warańska – fotograf i wiceprezeska Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego, Kamila Bednarska – artystka związana z Grafiką Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, zarazem absolwentka tej uczelni i laureatka Nagrody im. Jerzego Panka za Najlepszy Dyplom na Wydziale Sztuki 2008/2009.
Fot.Materiały prasowe.
Spektakl performatywny „Bliżej” jest realizowany w ramach szerszego projektu artystycznego jakim jest Projekt Natura. O co w nim chodzi?
– Obserwujemy z niepokojem, jak zasady konsumpcjonizmu wyznaczają porządek otaczającej nas rzeczywistości. Promowanie bezrefleksyjnej postawy człowieka przez tzw. Rynek prowadzi do uprzedmiotowienia człowieka, a tym samym do uprzedmiotowienia natury. Jak wielu jest jedynie trybikiem w maszynce zwiększania zysku i żyje w oderwaniu od wewnętrznego świata potrzeb i uczuć- jego prawdy i autentyczności. Mieć stanęło ponad Być i wszystkim, co według nas owo filozoficzne Być określa. Spektakl performatywny „Bliżej”, jako element Projektu Natura, jest konsekwencją potrzeby wypowiedzenia się wobec takiego stanu rzeczy – tłumaczą twórcy.
Artyści odwołują się do tego, co uznają za szczególnie potrzebne w dzisiejszym świecie – konieczności zbliżenia się do samego siebie. Sposobem na to, jest otwarcie się na autentyczne doświadczenie kontaktu człowieka ze sobą samym poprzez jego kontakt z naturą – przyrodą, której jest częścią. To doświadczenie bowiem uznane zostaje przez twórców za oczyszczone ze sztucznych masek, z dążenia za wszelką cenę do realizowania potrzeb dyktowanych przez świat wypełniony marketingowymi oddziaływaniami, w których człowiek sam, jako taki, przestaje być podmiotem, a staje się uzależnionym od kreowania wizerunku siebie, swojego domu, rodziny. Jego rzeczywistość buduje pragnienie posiadania codzienności na modłę przeestetyzowanych, wyretuszowanych, pozbawionych jakichkolwiek rys, zmarszczek i niedociągnięć, obrazków z kolorowych pism i reklam. Nadmierna estetyzacja sprowadza życie do powierzchowności, odziera człowieka z uczuć i szczerości. W dobie, gdy najważniejszym staje się zysk, pragmatyzm i wygląd, tracimy naszą głębię i obawiamy się intymnej prawdy. To właśnie twórcy postrzegają za prawdziwe zagrożenie dla człowieka i świata. Dlatego w swojej wypowiedzi odwołują się do wartości jaką jest autentyczność i nawiązanie na nowo relacji z naturą przyrodą i z własną naturą indywidualnego człowieka.
Fot. Materiały prasowe
Spektakl „Bliżej” powstaje zgodnie z zasadą zrównoważonej produkcji. To stosunkowo nowy nurt w polskim teatrze, stawiający główny akcent na demokratyczny i uważny proces twórczy, rozwiązania ekologiczne i rzemieślnicze.
Istotną rolę w całym projekcie odgrywają kostiumy autorstwa Kariny Mińkowskiej-Pado, inspirowane strukturami i dynamiką natury. Do ich realizacji stosowana jest autorska tkanina artystyczna tworzona z tiulu i materiałów opatrunkowych, gazy i bandaży. Do części sukni przygotowywana jest gaza z grafikami, których źródłem są wybrane fotografie świata natury.
Kostiumy są obiektami używanymi jako matryca zapisu doświadczenia kobiety. Najpierw podczas jej osobistego doświadczenia w kontakcie z naturą (procesowi temu towarzyszy dokumentacja fotograficzna). Później, zarówno podczas prób, jak i w samym spektaklu performatywnym, są obiektami, z jednej strony wpływającymi na ruch tancerek, a z drugiej obiektami, wobec, których i w związku z którymi tancerki (performerki) podejmują swoją aktywność ruchową i kreślą obrazy dla widza. Kostiumy poddawane są zatem oddziaływaniu przyrody, natury kobiet, ruchowi performerek. W konsekwencji ulegają przekształceniom, przemianie, swoistemu zużyciu czy też zniszczeniu. Zmiana w ich wymiarze estetycznym staje się materialnym wyrazem zaprzeczenia współczesnemu nadmiarowi estetyzacji.
Fot. Materiały prasowe
Muzykę do spektaklu przygotował Raphael Rogiński, a choreografię Marta Bury. Tańczą: Olga Bury, Ewelina Cieśla, Agnieszka Kramarz, Aleksandra Łaba, Karina Mińkowska-Pado, Magdalena Widłak. Autorem scenografii i wizualizacji jest Kamila Bednarska, a autorami zdjęć: Małgorzata Cwynar-Owsiak, Katarzyna Warańska, Radosław Kobierski, Dominika Surmacz. Spektakl to produkcja Fundacji Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Inwencja dofinansowana z budżetu Gminy Miasto Rzeszów.
Premiera spektaklu odbędzie się 13 września w rzeszowskim Biurze Wystaw Artystycznych o godz.19.00. Wstęp jest bezpłatny, konieczna wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod nr. 601057501, lub mailowo na adres: karina@koire.pl. Ilość miejsc ograniczona. Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.