22 stycznia krakowski przewoźnik ogłosił przetarg na zakup w sumie 45 nowych autobusów spalinowych spełniających najwyższe europejskie normy Euro 6.
Zamówienie jest podzielone na trzy zadania i obejmuje:
- zakup 25 autobusów o długości ok. 12 m, przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii miejskich
- zakup 12 autobusów o długości 12 m przeznaczonych do obsługi przede wszystkim linii aglomeracyjnych
- zakup 8 midi autobusów o długości ok. 9 metrów, przeznaczonych do obsługi linii w tych rejonach miasta, gdzie nie mogą kursować większe pojazdy.
Producenci swoje oferty mogą składać do 26 lutego. Podczas ich oceny będzie się liczyć nie tylko cena, ale także parametry techniczne (m. in. okres gwarancji, liczba miejsc pasażerskich, zużycie paliwa, sposób otwierania drzwi). Zakup nowych autobusów będzie realizowany w formie leasingu.
Przetarg na nowe autobusy spalinowe wynika z potrzeby zwiększenia liczby pojazdów we flocie MPK potrzebnych do obsługi systematycznie powiększającej się siatki połączeń w Krakowie oraz w aglomeracji. Jednoczenie pozwoli na wycofanie najstarszych autobusów marki Solaris, eksploatowanych w zajezdni autobusowej Bieńczyce.
Zakup pojazdów spalinowych nie oznacza, że MPK rezygnuje z pojazdów zeroemisyjnych. Zarząd MPK SA wielokrotnie publicznie podkreślał, jak ważna jest dywersyfikacja źródeł zasilania autobusów i wprowadzanie do floty nowych rozwiązań przyjaznych dla środowiska, takich jak m.in. pojazdy zasilane wodorem. Stąd już w ubiegłym roku został złożony wniosek o dofinansowanie projektu obejmujące m.in. zakup 10 autobusów zasilanych tym paliwem. Zgodnie z ustawą o elektromobilności od 2028 roku udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze Gminy Kraków ma stanowić 30 proc. całej floty.