Strona główna>Kraj>Szef MSWiA o strategii migracyjnej: Zwiększanie bezpieczeństwa i uszczelnianie granicy
Kraj
Szef MSWiA o strategii migracyjnej: Zwiększanie bezpieczeństwa i uszczelnianie granicy
Źródło: Musimy mieć wszystkie niezbędne narzędzia do ochrony granicy. Strzeże jej Straż Graniczna, Policja i wojsko. Walczymy z przemytnikami ludzi, podejmujemy całą serię różnych działań. To, co się dzieje na granicy, jest najpoważniejszym kryzysem tego typu od kilkudziesięciu lat. Dla Polski, dla polskiego rządu, jest to absolutny priorytet – powiedział szef MSWiA, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak. Nasz kraj w bardzo krótkim czasie zmienił swój status z państwa emigracyjnego w imigracyjne. Obecnie w Polsce z zamiarem długoterminowego pobytu przebywa około 2,5 mln cudzoziemców. Jednocześnie, od 2016 roku Polska nie posiada kompleksowej strategii migracyjnej. Istnienie strategicznego dokumentu w tej kwestii jest niezbędne, by podejmować odpowiedzialne i spójne działania, uwzględniające przede wszystkim bezpieczeństwo naszego kraju. Zwiększanie bezpieczeństwa i uszczelnianie granicy Strategia opisuje sposoby odzyskania przez nasz kraj kontroli nad procesami migracyjnymi. W centrum tej polityki jest dbałość o bezpieczeństwo Polski. Rząd dąży do zatrzymania nielegalnej imigracji na wschodniej granicy. W strategii migracyjnej przewidujemy różne narzędzia zapanowania nad migracją. Z jednej strony to kwestie organizacji państwa polskiego w przyjmowaniu cudzoziemców. Mamy tutaj do czynienia w ciągu kilkunastu lat z radykalnym wzrostem liczby cudzoziemców nad terytorium Rzeczypospolitej – powiedział szef resortu spraw wewnętrznych i administracji. W przypadku groźby destabilizacji państwa przez napływ imigrantów, możliwe powinno być czasowe i terytorialne zawieszanie prawa do przyjmowania wniosków o azyl. Odpowiednie ustawy uwzględniać powinny mechanizm kontroli parlamentarnej, grupy wrażliwe oraz doświadczenia innych państw. Szef MSWiA poinformował, że kwestia czasowego zawieszenia prawa do składania wniosków o azyl będzie przedmiotem rozporządzeń wynikających z tej ustawy. - I my przy okazji tych nowelizacji przejrzymy całe prawodawstwo, również inne rozporządzenia obowiązujące w różnych obszarach. Natomiast kierunek jest jasno zarysowany w strategii migracyjnej. Przypomnę jej tytuł „Odzyskać kontrolę, zapewnić bezpieczeństwo” – oznacza to zwiększanie bezpieczeństwa i uszczelnianie granicy. Nie przewidujemy żadnych działań, które miałyby osłabiać naszą determinację i determinację służb i wojska w ochronie granicy - podkreślił. Polska musi odzyskać kontrolę nad tym, kto wjeżdża i wyjeżdża Polska nie może pozwolić, aby pod pretekstem składania wniosków azylowych, naszą wschodnią granicę przekraczały zorganizowane i kontrolowane przez Rosję i Białoruś grupy nielegalnych imigrantów. - Polska musi odzyskać kontrolę nad tym, kto wjeżdża i wyjeżdża. Strategia migracyjna pozwoli skończyć z fikcją zatrudniania osób, które nigdy nie trafiają do pracy w Polsce, rzekomych studentów, a także z fikcją, gdy na granicy polsko-białoruskiej osoby występują o azyl, a nie spełniają w tym kierunku żadnych kryteriów – zaznaczył szef MSWiA. Rada Ministrów we wtorek przyjęła uchwałę o strategii migracyjnej. Zapowiadaliśmy wtedy, że wymaga to zmiany dwóch ustaw i takie prace nad nowelizacją zostały podjęte, więc zapewne w ciągu najbliższych tygodni te projekty będą gotowe – wyjaśnił minister Tomasz Siemoniak. Jednocześnie dodał, że przejdą one normalną procedurę konsultacyjną. Strategia zawiera osiem obszarów interwencji polityki publicznej 1. Misja, cele, funkcje oraz wymiar instytucjonalny polityki migracyjnej Zawiera wartości i cele, jakie powinna realizować polityka migracyjna, tak aby gwarantować korzyści dla Polski. Kluczowe w tym zakresie jest przyjęcie podejścia opartego na bezpieczeństwie widzianym nie tylko pod kątem militarnym, czy wewnętrznym, ale również społecznym i ekonomicznym. Zarysowano także wymiar instytucjonalny służący realizacji głównych celów polityki migracyjnej. 2. Dostęp do terytorium Opisano w nim organizację systemów wjazdu do Polski oraz legalizacji pobytu. Kluczowe jest stworzenie systemu opartego na selektywnym podejściu do polityki imigracyjnej. Oznacza to szczegółowe regulowanie zasad wjazdu i pobytu w Polsce cudzoziemców, także w celach ekonomicznych czy edukacyjnych, przy uwzględnieniu ich obywatelstw oraz państw, z których pochodzą. 3. Dostęp do azylu (ochrony krajowej i międzynarodowej) Zawiera propozycje modyfikacji procedur, tak aby nie mogły być wykorzystywane w działaniach hybrydowych, a jednocześnie wypełniały zobowiązania w obszarze ochrony międzynarodowej i krajowej. Wskazano także na potrzebę zmiany regulacji międzynarodowych i ich dostosowania do obecnej sytuacji migracyjnej nie tylko w Polsce, ale też w całej Unii Europejskiej. 4. Warunki dostępu do rynku pracy Obszar dotyczy zagadnień związanych z kryteriami dostępu cudzoziemców do rynku pracy, tak aby uzupełniali oni niedobory na polskim rynku pracy w zawodach 10 deficytowych, szczególnie długotrwale deficytowych, ale jednocześnie nie kreowali potencjalnych nowych wyzwań dla stabilnej sytuacji zatrudnieniowej w Polsce. Wskazano także korzyści i zagrożenia związane z napływem cudzoziemskich pracowników do Polski, a także ryzyka związane ze składaniem wniosków o wydanie dokumentów legalizujących pracę tylko dla pozoru, celem ułatwienia wjazdu do Polski i strefy Schengen. Ponadto poruszono kwestię zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców. 5. Migracje edukacyjne W ramach tego obszaru opisano zasady dostępu cudzoziemców do polskiego systemu szkolnictwa wyższego oraz policealnego, tak aby nie mógłby być wykorzystywane do niezgodnej z celem edukacyjnym czy naukowym legalizacji pobytu, a jednocześnie pozwalające podmiotom szkolnictwa wyższego prowadzić transparentny proces umiędzynarodowienia. 6. Integracja Szósty obszar dotyczy zasad włączania i integracji imigrantów w polskim społeczeństwie, w szczególności zobowiązań i praw cudzoziemców, tak aby proces integracji nie wpływał negatywnie na spójność społeczną w Polsce, a jednocześnie pozwalał wykorzystywać potencjał imigrantów. Kluczowym jest akceptacja przez cudzoziemców norm i zasad obowiązujących w polskim społeczeństwie. 7. Obywatelstwo i repatriacja W ramach siódmego obszaru omówiona została polityka państwa w zakresie nabywania obywatelstwa polskiego przez cudzoziemców oraz repatriacji osób polskiego pochodzenia. Odniesiono się także do instrumentu polityki migracyjnej, jakim jest „Karta Polaka”. 8. Kontakty z diasporą Ósmy i ostatni obszar strategii dotyczy polityki polonijnej, w tym utrzymywania kontaktów z diasporą, współpracy pomiędzy instytucjami reprezentującymi państwo polskie a podmiotami instytucjonalnymi reprezentującymi Polonię, Polki i Polaków za granicą, a także wsparcia powrotów polskich migrantów do kraju. Tekst strategii migracyjnej "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo".
Dodano: 21.10.2024
Foto: Kancelaria Premiera Rady Ministrów
Udostępnij
We wtorek, 15 października, Rada Ministrów przyjęła dokument „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025–2030”. To osiem obszarów interwencji polityki publicznej m.in. w zakresie dostępu do terytorium, obywatelstwa i repatriacji, dostępu do azylu (ochrony krajowej i międzynarodowej) czy integracji.
Musimy mieć wszystkie niezbędne narzędzia do ochrony granicy. Strzeże jej Straż Graniczna, Policja i wojsko. Walczymy z przemytnikami ludzi, podejmujemy całą serię różnych działań. To, co się dzieje na granicy, jest najpoważniejszym kryzysem tego typu od kilkudziesięciu lat. Dla Polski, dla polskiego rządu, jest to absolutny priorytet
– powiedział szef MSWiA, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak.
Nasz kraj w bardzo krótkim czasie zmienił swój status z państwa emigracyjnego w imigracyjne. Obecnie w Polsce z zamiarem długoterminowego pobytu przebywa około 2,5 mln cudzoziemców. Jednocześnie, od 2016 roku Polska nie posiada kompleksowej strategii migracyjnej. Istnienie strategicznego dokumentu w tej kwestii jest niezbędne, by podejmować odpowiedzialne i spójne działania, uwzględniające przede wszystkim bezpieczeństwo naszego kraju.
Zwiększanie bezpieczeństwa i uszczelnianie granicy
Strategia opisuje sposoby odzyskania przez nasz kraj kontroli nad procesami migracyjnymi. W centrum tej polityki jest dbałość o bezpieczeństwo Polski. Rząd dąży do zatrzymania nielegalnej imigracji na wschodniej granicy.
W strategii migracyjnej przewidujemy różne narzędzia zapanowania nad migracją. Z jednej strony to kwestie organizacji państwa polskiego w przyjmowaniu cudzoziemców. Mamy tutaj do czynienia w ciągu kilkunastu lat z radykalnym wzrostem liczby cudzoziemców nad terytorium Rzeczypospolitej
– powiedział szef resortu spraw wewnętrznych i administracji.
W przypadku groźby destabilizacji państwa przez napływ imigrantów, możliwe powinno być czasowe i terytorialne zawieszanie prawa do przyjmowania wniosków o azyl. Odpowiednie ustawy uwzględniać powinny mechanizm kontroli parlamentarnej, grupy wrażliwe oraz doświadczenia innych państw.
Szef MSWiA poinformował, że kwestia czasowego zawieszenia prawa do składania wniosków o azyl będzie przedmiotem rozporządzeń wynikających z tej ustawy. – I my przy okazji tych nowelizacji przejrzymy całe prawodawstwo, również inne rozporządzenia obowiązujące w różnych obszarach. Natomiast kierunek jest jasno zarysowany w strategii migracyjnej. Przypomnę jej tytuł „Odzyskać kontrolę, zapewnić bezpieczeństwo” – oznacza to zwiększanie bezpieczeństwa i uszczelnianie granicy. Nie przewidujemy żadnych działań, które miałyby osłabiać naszą determinację i determinację służb i wojska w ochronie granicy – podkreślił.
Polska musi odzyskać kontrolę nad tym, kto wjeżdża i wyjeżdża
Polska nie może pozwolić, aby pod pretekstem składania wniosków azylowych, naszą wschodnią granicę przekraczały zorganizowane i kontrolowane przez Rosję i Białoruś grupy nielegalnych imigrantów. – Polska musi odzyskać kontrolę nad tym, kto wjeżdża i wyjeżdża. Strategia migracyjna pozwoli skończyć z fikcją zatrudniania osób, które nigdy nie trafiają do pracy w Polsce, rzekomych studentów, a także z fikcją, gdy na granicy polsko-białoruskiej osoby występują o azyl, a nie spełniają w tym kierunku żadnych kryteriów – zaznaczył szef MSWiA.
Rada Ministrów we wtorek przyjęła uchwałę o strategii migracyjnej. Zapowiadaliśmy wtedy, że wymaga to zmiany dwóch ustaw i takie prace nad nowelizacją zostały podjęte, więc zapewne w ciągu najbliższych tygodni te projekty będą gotowe
– wyjaśnił minister Tomasz Siemoniak. Jednocześnie dodał, że przejdą one normalną procedurę konsultacyjną.
Strategia zawiera osiem obszarów interwencji polityki publicznej
1. Misja, cele, funkcje oraz wymiar instytucjonalny polityki migracyjnej
Zawiera wartości i cele, jakie powinna realizować polityka migracyjna, tak aby gwarantować korzyści dla Polski. Kluczowe w tym zakresie jest przyjęcie podejścia opartego na bezpieczeństwie widzianym nie tylko pod kątem militarnym, czy wewnętrznym, ale również społecznym i ekonomicznym. Zarysowano także wymiar instytucjonalny służący realizacji głównych celów polityki migracyjnej.
2. Dostęp do terytorium
Opisano w nim organizację systemów wjazdu do Polski oraz legalizacji pobytu. Kluczowe jest stworzenie systemu opartego na selektywnym podejściu do polityki imigracyjnej.
Oznacza to szczegółowe regulowanie zasad wjazdu i pobytu w Polsce cudzoziemców, także w celach ekonomicznych czy edukacyjnych, przy uwzględnieniu ich obywatelstw oraz państw, z których pochodzą.
3. Dostęp do azylu (ochrony krajowej i międzynarodowej)
Zawiera propozycje modyfikacji procedur, tak aby nie mogły być wykorzystywane w działaniach hybrydowych, a jednocześnie wypełniały zobowiązania w obszarze ochrony międzynarodowej i krajowej.
Wskazano także na potrzebę zmiany regulacji międzynarodowych i ich dostosowania do obecnej sytuacji migracyjnej nie tylko w Polsce, ale też w całej Unii Europejskiej.
4. Warunki dostępu do rynku pracy
Obszar dotyczy zagadnień związanych z kryteriami dostępu cudzoziemców do rynku pracy, tak aby uzupełniali oni niedobory na polskim rynku pracy w zawodach 10 deficytowych, szczególnie długotrwale deficytowych, ale jednocześnie nie kreowali potencjalnych nowych wyzwań dla stabilnej sytuacji zatrudnieniowej w Polsce.
Wskazano także korzyści i zagrożenia związane z napływem cudzoziemskich pracowników do Polski, a także ryzyka związane ze składaniem wniosków o wydanie dokumentów legalizujących pracę tylko dla pozoru, celem ułatwienia wjazdu do Polski i strefy Schengen. Ponadto poruszono kwestię zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców.
5. Migracje edukacyjne
W ramach tego obszaru opisano zasady dostępu cudzoziemców do polskiego systemu szkolnictwa wyższego oraz policealnego, tak aby nie mógłby być wykorzystywane do niezgodnej z celem edukacyjnym czy naukowym legalizacji pobytu, a jednocześnie pozwalające podmiotom szkolnictwa wyższego prowadzić transparentny proces umiędzynarodowienia.
6. Integracja
Szósty obszar dotyczy zasad włączania i integracji imigrantów w polskim społeczeństwie, w szczególności zobowiązań i praw cudzoziemców, tak aby proces integracji nie wpływał negatywnie na spójność społeczną w Polsce, a jednocześnie pozwalał wykorzystywać potencjał imigrantów. Kluczowym jest akceptacja przez cudzoziemców norm i zasad obowiązujących w polskim społeczeństwie.
7. Obywatelstwo i repatriacja
W ramach siódmego obszaru omówiona została polityka państwa w zakresie nabywania obywatelstwa polskiego przez cudzoziemców oraz repatriacji osób polskiego pochodzenia. Odniesiono się także do instrumentu polityki migracyjnej, jakim jest „Karta Polaka”.
8. Kontakty z diasporą
Ósmy i ostatni obszar strategii dotyczy polityki polonijnej, w tym utrzymywania kontaktów z diasporą, współpracy pomiędzy instytucjami reprezentującymi państwo polskie a podmiotami instytucjonalnymi reprezentującymi Polonię, Polki i Polaków za granicą, a także wsparcia powrotów polskich migrantów do kraju.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.