Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

W Aeropolis o biznesie po pandemii COVID-19

A A A
Opracowanie Alina Bosak

Dodano: 27-04-2022

Od lewej: Marcin Piotrowski, Łukasz Chodkowski, Kamila Sanders, Mariusz Bednarz, Patrycja Kubiesa. Fot. Archiwum RARR

Od lewej: Marcin Piotrowski, Łukasz Chodkowski, Kamila Sanders, Mariusz Bednarz, Patrycja Kubiesa. Fot. Archiwum RARR

Nawet mała firma może odzyskać tysiące euro podatku VAT zapłaconego za granicą, także wydane na hotele i bilety dla pracowników - przypomniał Marcin Piotrowski, dyrektor zarządzający Cash Back Polska, podczas Forum CFO w Akademii Aeropolis. We wtorek, w Jasionce k. Rzeszowa analizowano nadchodzące zmiany w podatku VAT i nową strategię zarządzania ludźmi - premie frekwencyjne za obecność w pracy oraz elastyczne godziny zatrudnienia. Rewolucję wymusza globalny rynek. Dziś internetowe platformy w 48 godzin pozwalają podpisać umowę z informatykiem zrekrutowanym np. w Indiach. W wielokulturowym środowisku słowem kluczem staje się akceptacja.
 
Odzyskiwanie zagranicznego podatku VAT, zmiany proponowane w zakresie upraszczania rozliczeń VAT-u przez rząd, a także poprawa jakości planowania czasu pracy, nowe strategie zatrudniania i skuteczne przywództwo były tematami Forum CFO, które w ramach Akademii Aeropolis, zorganizowano w Podkarpackim Parku Naukowo-Technologicznym Aeropolis. Wzięli w nim udział eksperci, właściciele firm, dyrektorzy i kierownicy działów odpowiedzialnych za finanse. Mariusz Bednarz, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., witając ich w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce k. Rzeszowa, podkreślił, że to pierwsze od dwóch lat spotkanie w Akademii Aeropolis bez pośrednictwa ekranów, ale też w nowej rzeczywistości. Pandemia na trwałe zmieniła sytuację wielu firm, a wojna w Ukrainie pewne problemy nasiliła. - Towarzyszą temu zmiany przepisów, nowe zasady rozliczania podatków. Ministerstwo Finansów wprowadza kolejny, trzeci już pakiet Slim VAT - powiedział prezes Bednarz. 
Reklama
 
Właśnie o kwestie podatkowe najpierw zapytał ekspertów prowadzący Forum CFO prof. Piotr Zawada. - Milion euro odzyskał nasz klient z podatku zapłaconego za granicą - kierował firmą z branży automotive i sądził, że żaden zwrot mu się nie należy. Dla takich podatników, ale także małych firm, potrafiliśmy w ciągu roku odzyskać łącznie ok. 250 mln zł. Urząd Skarbowy z takich zwrotów z  zagranicy tylko się cieszy, bo pobiera od nich podatek dochodowy - mówił Marcin Piotrowski z Cash Back Polska, zwracając uwagę na możliwości poprawienia bilansu finansowego firmy, dzięki dobrej znajomości przepisów podatkowych i unijnych dyrektyw. - Zagraniczny VAT to temat, którym zajmuję się od 20 lat. Przez ten czas spotkałem ogrom osób związanych z finansami, dyrektorów finansowych, księgowych, którzy mieli wątpliwości, czy starać się o jego zwrot. Tymczasem odpowiednio przeprowadzony proces nie niesie ryzyka, przebiega płynnie, a szansa odzyskania pieniędzy jest zmaksymalizowana. W większości krajów odliczeniu podlegają koszty VAT-u związane np. z podróżami pracowników, jak noclegi w hotelach, wypożyczenie auta, a także: paliwo, taxi, posiłki. 
 
Możliwości zagospodarowania zagranicznego VAT-u jest wiele, dotyczą także kosztów badań i rozwoju, konferencji i eventów, materiałów do pakowania, szkoleń, a także rozliczeń wewnątrz grupy kapitałowej. Jeśli chcemy z nich skorzystać, musimy pamiętać o terminach. - W krajach Unii Europejskiej faktury z 2021 roku możemy rozliczyć do 30 września. Inaczej pieniądze przepadną - przypomniał dyrektor Piotrowski.
Reklama
 
Na zmianach w rozliczaniu VAT-u już w Polsce skupiła się ekspertka w zakresie księgowości - Patrycja Kubiesa. W lipcu wchodzi bowiem w życie pakiet Slim VAT 3.0 i kolejne zmiany w zakresie dalszego upraszczania podatku VAT. - Idą one osobną od Polskiego Ładu ścieżką. A wkrótce dodatkowym wyzwaniem będzie również Krajowy System e-Faktur -  przypomniała Patrycja Kubiesa. - Jedną z najważniejszych zmian będzie zwiększenie limitu sprzedaży dla małych podatników VAT z 1,2 mln euro do 2 mln euro. 
 
Nowe przepisy dają możliwość rozliczeń kwartalnych, zamiast miesięcznych. Zmiany dotyczą również faktur do transakcji realizowanych na terytorium Unii Europejskiej, czyli WDT (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów). Ponadto zniesiony zostanie obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej, jeśli miałaby być ona wystawiona w tym samym miesiącu, co faktura końcowa. Planowane jest obniżenie stawek sankcyjnych za nieprawidłowości w rozliczeniu VAT. - Ma jednak zostać utrzymana stawka sankcyjna 30 proc. Jednocześnie, jeśli organ skarbowy uzna, że podatnik dochował należytej staranności i prawdopodobnie nie brał udziału w procederze wyłudzania VAT-u, będzie mógł odstąpić od sankcji. Wracamy zatem do uznaniowości organów podatkowych - stwierdziła Patrycja Kubiesa. Zwróciła również uwagę na pewne rozwiązania w Polskim Ładzie, które dla spółek powiązanych ze sobą finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie są bardzo opłacalne. Od 1 lipca będą mogły one rozliczać się wspólnie jako grupy VAT. 
Reklama
 
Równolegle do zmian podatkowych biegną - równie istotne dla finansów firmy - głębokie zmiany na rynku pracy. - Pod tym względem stoimy w historycznym miejscu - uważa Łukasz Chodkowski, dyrektor zarządzający w Déhora Polska, który na Forum CFO mówił o planowaniu czasu pracy pracowników i nowych rozwiązaniach, jakie nastąpiły w czasie pandemii. - Planowanie czasu pracy to wyzwanie. Chodzi o dopasowanie ludzi o odpowiednich kwalifikacjach do odpowiednich zadań i nadążenie za zmianami. Przerwanie łańcuchów dostaw oznacza problemy z organizacją pracy i nadgodzinami, które generują wysokie koszty. Jednocześnie, chociaż dla pracownika wciąż najważniejsze jest wynagrodzenie, to czas wolny staje również coraz bardziej istotnym czynnikiem. Dziś działy HR i działy finansowe borykają się zatem z takimi pytaniami: jak zwiększyć elastyczność czasu pracy personelu, jak zmniejszyć liczbę nieobecności i brania fikcyjnych zwolnień lekarskich, jak pracować efektywnie, jak ograniczyć rotację pracowników i jak radzić sobie ze zmianami zapotrzebowania na pracę - wyliczał Łukasz Chodkowski. Badania pokazują, że pandemia nie zniechęciła ludzi do zmiany pracy, a konkurencja w zatrudnieniu rośnie. W firmach nastąpiła globalizacja rekrutacji - koncerny zagraniczne rekrutują pracowników z Polski, z kolei pracownikami polskich przedsiębiorców stają się uchodźcy. 
 
Stąd rosnąca popularność takich platform rekrutacyjnych, jak Playroll. - Stworzyliśmy ją, aby zautomatyzować zatrudnienie pracowników na całym świecie - tłumaczyła Kamila Sanders z Cash Back Polska. - Pierwszym naszym klientem była firma, która znalazła pracownika w Indiach. Formalności jego przyjazdu przeciągały się, pracował zdalnie i firma przekonała się, że robi to świetnie tam, gdzie mieszka, więc relokacja nie jest konieczna. Kiedy pracownik zostanie zrekrutowany, Playroll umożliwia, by w ciągu zaledwie 48 godzin rozpoczął pracę. Takie rozwiązanie skraca czas wejścia na rynek zagraniczny nawet o 90 proc. w porównaniu z tworzeniem podmiotu zagranicznego. Daje możliwość ekspansji międzynarodowej. Kultura pracy w międzynarodowym środowisku wchodzi ogromnymi krokami i musimy być na nią przygotowani. 
Reklama
 
- Rzeczywiście, załoga staje się wielokulturowa, a młode pokolenia nie patrzą na pracę już tak kolektywnie jak starsze, ale chcą widzieć konkretne korzyści. To wymaga zmiany długofalowej strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Coraz więcej firm wprowadza premię frekwencyjną, a czas pracy staje się coraz bardziej elastyczny. Szybko dochodzimy do modelu szwedzkiego, kiedy to nie pracodawca, ale pracownik decyduje, kiedy chce przyjść do pracy i na jakiej zmianie woli pracować - zwracał uwagę Łukasz Chodkowski.
 
Wszystkim tym problemom i wyzwaniom łatwiej sprostać, kiedy nauczymy się asertywności i akceptacji, o czym przekonał uczestników Forum CFO Witold Rychłowski, ceniony trener w dziedzinie negocjacji. - Skąd się bierze konflikt? Mamy nierealne oczekiwania w stosunku do drugiej strony. Podstawowa umiejętność negocjatorów i mediatorów to oddzielić obserwacje od oceny. Wielu rzeczy nie wiemy, ale wyciągamy wnioski. Mamy także dwa niespójne systemy oceny rzeczywistości. Pierwszy system - oceny samego siebie - polega na ocenie sprawnościowej, natomiast innych ludzi mamy skłonność oceniać w kategoriach etyczno-moralnych. Konflikt jest rzeczą naturalną. Kluczem do rozwiązania jest asertywność i akceptacja. Ty uważasz, że to jest warte 5, ja chcę dostać 7 - i mamy punkt wyjścia do negocjacji. Nie chodzi o to, aby krytykować ludzi, którzy popełnili błędy, zamieszali w dokumentach, nie dostarczyli czegoś na czas. Jest jak jest. Pytanie, co z tym zrobię? Mogę się denerwować, martwić, albo spokojnie pomyśleć, jak postąpić w danej sytuacji. Na tym polega asertywność i akceptacja - podsumował Witold Rychłowski, wyposażając „uczniów”, Akademii Aeropolis w wiedzę, jak w trudnej i zmieniającej się rzeczywistości rozwiązywać konflikty nie tylko w firmie, ale i życiu prywatnym. 
Reklama
 
Organizatorem Forum CFO, jak i innych cyklicznych konferencji, szkoleń i warsztatów Akademii Aeropolis, jest Podkarpacki Park Naukowo-Technologicznych Aeropolis.
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2022-05-27 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2022-05-27
USD 4,2966 -0,52%
EUR 4,6102 -0,07%
CHF 4,4814 -0,42%
GBP 5,4209 -0,09%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.