Jak orzekł WSA w Warszawie usługa, która pozwala wpłacić pieniądze na konto za pomocą aplikacji mobilnej, jest zwolniona z opodatkowania VAT. Według Sądu zachodzi tu sytuacja podobna jak przy zwolnieniach udzielanych operatorom kart kredytowych. Dodatkowo samo zwolnienie z VAT powinno być „neutralne technologicznie” – najważniejsze jest to, czy usługa prowadzi do przeniesienia środków pieniężnych.
Komentarz AXELO (aplikant radcowski Łukasz Łoziński)
Komentowany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lipca 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 2867/17) dotyczy skutków podatkowych płatności przy wykorzystaniu systemu płatności mobilnych BLIK, który zapewnia natychmiastowe transfery pieniężne poprzez aplikację mobilną.
Problem opodatkowania usługi BLIK pojawił się w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa o VAT”), która weszła w życie w dniu 1 lipca 2017 r. Na mocy nowelizacji zrezygnowano ze zwolnienia podatkowego usług pomocniczych do usług finansowych i do ubezpieczeń. Przed nowelizacją kwestia zwolnienia z opodatkowania tego typu płatności nie była przedmiotem sporu, gdyż zwolnienie to wynikało z literalnego brzmienia z art. 43 ust. 13 Ustawy o VAT.
Po wejściu w życie przedmiotowej nowelizacji wnioskodawca utrzymywał, że nie zachodzi po jego stronie konieczność uiszczenia należności wynikającej z opodatkowania świadczonej przez nią usługi z uwagi na treść art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się z opodatkowania usługi depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Dodatkowo wnioskodawca argumentował, że system płatności jest zbliżony do systemów płatności kartą, które w wyniku interpretacji Ministra Finansów były już wcześniej zwolnione z VAT-u.
Organ podatkowy z taką interpretacją się jednak nie zgodził i stwierdził, że spółka jedynie pośredniczy w zakresie obsługi transakcji płatniczych, a świadczone przez nią usługi choć są powiązane z transakcjami płatniczymi w istocie nimi nie są i nie korzystają z dobrodziejstwa zwolnienia z opodatkowania.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podzielił stanowisko wnioskodawcy, podkreślając, iż organ podatkowy nie uwzględnił w swoim stanowisku specyfiki systemu płatności mobilnych BLIK. WSA wskazał, że dla zastosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT istotne jest, aby system dokonywał transferu środków pieniężnych niezależnie od tego, czy dokonuje się to za pomocą weksla, karty płatniczej czy BLIK. Odwołując się do orzecznictwa unijnego, WSA dodał również, że zwolnienie z opodatkowania powinno być „neutralnie technologiczne” co oznacza, że wykładnia w/w przepisu powinna być oparta na zasadzie neutralności, realizując przy tym postulat wspierania innowacyjnych rozwiązań. Powyższe argumenty doprowadziły Wojewódzki Sąd Administracyjny do przekonania, iż usługa BLIK świadczona przez wnioskodawcę jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy.
Niewątpliwie sytuacja, która była przedmiotem rozważań WSA w Warszawie ma co raz większe znaczenie praktyczne. System płatności mobilnych BLIK zdobył bardzo dużą popularność wśród klientów banków, korzystających z bankowości mobilnej. Uznanie możliwości opodatkowania systemu płatności BLIK mogłoby w konsekwencji doprowadzić do podniesienia cen usług bankowych, co w znaczący sposób ograniczyłoby rozwój tej innowacyjnej technologii, w której Polska wyprzedza rozwiązania stosowane w innych znacznie bardziej rozwiniętych krajach.
Aby szczegółowo omówić poruszone zagadnienia, skontaktuj się z AXELO. www.axelo.pl
Informacje zawarte w niniejszym artykule/komentarzu mają charakter skrótowy i informacyjny. Informacje te nie powinny zastępować szczegółowej analizy poruszanych w nim zagadnień, jak również stanowić podstawy podejmowania decyzji biznesowych lub jakichkolwiek innych czynności prawnych lub faktycznych.