Pociągi mają jeździć szybciej, bezpieczniej i punktualniej – w ciągu trzech lat na trasie z Krakowa do Rzeszowa zostanie wprowadzony ERTMS, europejski system zarządzania ruchem kolejowym. Nowoczesne urządzenie sterowania ruchem to inwestycja warta blisko 90 mln zł.
System ERTMS (European Rail Traffic Management System) poziomu 2 opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) i systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.
Na 16 stacjach będą nowoczesne urządzenia sterowania ruchem
Projekt, jaki podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przewiduje wyposażenie 135 km linii Podłęże-Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 16 stacji kolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowie i Rzeszowie.
Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Analizuje on także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.
– Wprowadzenie ERTMS na trasie E30 Podłęże-Rzeszów zapewni bezpieczniejszy i sprawniejszy ruch kolejowy na ważnym międzynarodowym korytarzu transportowym z zachodnich krajów UE przez Polskę na Wschód. To kolejny krok PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do zwiększenia bezpieczeństwa na krajowej sieci kolejowej – mówi Tomasz Szydło, dyrektor Południowego Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ponad trzy lata na realizację projektu
Wykonawca zabudowy ERTMS, firma Thales, wykona pełną dokumentację robót budowlanych oraz uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Na prace przewidziano 39 miesięcy. Wartość umowy 82 mln zł netto. Umowa na nadzór oraz pełnienie funkcji inżyniera projektu to ponad 7 mln zł. Razem blisko 90 mln zł. Projekt pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów w 85% jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility- CEF) i jest realizowany w ramach zadania „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”.