Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Ile czasu NAPRAWDĘ ładuje się elektryka i jak robić to MĄDRZE

A A A
Kiawiarnia

Dodano: 17-03-2022

Ile czasu NAPRAWDĘ ładuje się elektryka i jak robić to MĄDRZE
Z jednej strony producenci chwalą się, że ich samochody elektryczne ładują się w kilkanaście czy kilkadziesiąt minut. Z drugiej w mediach i internecie łatwo natknąć się na opinie, że owszem, trwa to kilkadziesiąt, ale godzin. Kto mówi prawdę? Jak w rzeczywistości jest z tym czasem ładowania? Od jakich czynników on zależy i czy mamy na to jakiś wpływ? Jak mądrze ładować samochód na prąd?

Czas ładowania to jeden z najistotniejszych elementów branych pod uwagę przez osoby rozważające zakup auta elektrycznego. I nie ma się co temu dziwić. Wszak chodzi o to, żeby jak najmniej czasu spędzać podłączonym do ładowarek. I nie musieć wszędzie wozić ze sobą kabla. No więc, ile trwa naładowanie elektryka? Nie ma na to niestety jednej odpowiedzi. Bo czas ten zależy od kilku czynników, które w tym materiale postaram się wyjaśnić. 
Reklama
 

Czynnik 1: Moc ładowania akumulatorów

Zaglądając do danych technicznych samochodów elektrycznych, często możecie znaleźć tam rubrykę „Maksymalna moc ładowania”. Obecnie minimum to 50 kW (Np. Lexus UX 300e), 100-150 kW to już bardzo dobry parametr, a najlepsze modele mogą pochwalić się mocą ładowania ponad 250 kW. Ale co to dokładnie oznacza?

Mówiąc krótko, to parametr określający, jaką moc maksymalną jest w stanie przyjąć na siebie akumulator. Jeżeli zatem bateria w samochodzie elektrycznym ma 100 kWh pojemności, a maksymalna moc ładowania akumulatorów wynosi 100 kW, to powinniśmy móc naładować nasze auto do pełna w równą godzinę. Prawda? Niestety tak nie jest, bo ten czas ładowania zależy jeszcze od innych czynników…
 

Czynnik 2: Moc ładowarki

Co z tego, że maksymalna moc ładowania baterii w naszym aucie wynosi 100 kW, skoro maksymalna moc ładowarki, do której się wpięliśmy, to tylko 22 kW? W takiej sytuacji nasz samochód będzie ładował się z mocą 22 kW.
Działa to również w drugą stronę. Nawet gdy podłączymy się pod ładowarkę o mocy 350 kW, ładowanie będzie odbywało będzie się z mocą 100 kW, ponieważ maksymalnie taką jest w stanie obsłużyć akumulator w naszym samochodzie.

Wniosek? Warto znać zarówno maksymalną moc ładowania baterii w naszym aucie, jak również maksymalną moc ładowarek, do których się podłączamy. To ostatnie ułatwia znacząco np. aplikacja Kia Charge, w której na mapie zaznaczone są nie tylko najbliższe czynne i wolne ładowarki, ale także ich maksymalna moc.
Reklama
 
 
W Polsce, jak i całej Europie określenia „szybka ładowarka” używa się do słupków o mocy od 22 kW w górę. Duża część punktów nad Wisłą jest jednak sporo mocniejsza i mają 50, 100, a nawet 150 kW. Prawdziwym game changerem są ultraszybkie ładowarki spółki Ionity, w której udziały ma rownież Kia. Ionity postawiło już w Polsce kilka ładowarek 350 kW! Póki co w zasadzie tylko trzy samochody dostępne na naszym rynku obsługują taką moc – Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5 oraz Kia EV6. Ta ostatnia ma baterię o pojemności 77,4 kWh. Czy to oznacza, że naładujemy ją od 0 do 100 proc. w ciągu zaledwie 12-13 minut? Nie, ponieważ…
 

Czynnik 3: Chłodzenie baterii

Duża moc to duża energia. A duża energia wytwarza dużo ciepła. Jak ładujecie swój telefon mocniejszą ładowarką, to czujecie, że się nagrzewa, prawda? To wyobraźcie sobie, jak muszą nagrzewać się baterie w samochodzie ładowane ładowarką o mocy 350 kW i napięciu 800V. Oczywiście podczas tego procesu akumulatory są chłodzone, ale mimo wszystko nie mogą być ładowane z pełną mocą przez cały czas. Zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i z punktu widzenia żywotności samej baterii. Dlatego ładowanie zazwyczaj rozpoczyna się z mniejszą mocą, potem kilkadziesiąt procent baterii jest ładowane z pełną mocą, a pod koniec (zazwyczaj w okolicach 70-80 proc.) moc znowu spada. Wszystkim steruje komputer, który w czasie rzeczywistym monitoruje mnóstwo parametrów (m.in. temperaturę, moc, napięcie etc.).
Reklama
 
 
Z tych powodów producenci zazwyczaj nie podają czasu ładowania od 0 do 100 proc. szybkimi ładowarkami. Najczęściej pojawiający się zakres to 0-80 albo 10-80 proc. Ten ostatni Kia podaje w przypadku modelu EV6 – trwa to 18 minut. A w ciągu 5 minut można naładować baterię na tyle, żeby przejechać 100 km. 
 
Oczywiście im mniejsza moc ładowania, tym baterie się mniej nagrzewają, a więc przez dłuższą część czasu mogą ładować się pełną możliwą mocą. Dobrze to widać na przykładzie modelu e-Niro. Z ładowarki 100 kW od 0 do 80 proc. auto ładuje się 54 minuty. Natomiast przy korzystaniu z ładowarki 50 kW nie, jak wskazywałby prosty rachunek matematyczny, 108 minut, lecz już tylko 75.
 

Czynnik 4: Ładowarka pokładowa

Do tej pory mówiliśmy o ładowaniu prądem stałym o mocy 22 kW lub wyższej. Ale każdy samochód elektryczny można ładować również prądem zmiennym, czyli dokładnie takim, jaki płynie w domowych gniazdkach – zarówno tych 230V, jak i 400V (potocznie zwanych „siłą”). Wówczas ładowanie odbywa się przy pomocy ładowarki pokładowej. Wiele osob myśli, że chodzi o ten kabel z „pudełkiem” z kontrolkami, ale tak nie jest. W rzeczywistości ładowarka pokładowa wbudowana jest w samochód i najczęściej ma moc 7,2 lub 11 kW. To oznacza, że z taką maksymalną mocą można ładować auto ze zwykłego gniazdka. Ale…
 
Przecież niemożliwe jest aby zwykłe gniazdko 230V dało nam moc 7, a tym bardziej 11 kW, prawda? Możemy uznać się za szczęściarzy, jeżeli realnie będzie to w okolicach 2 kW. A to oznacza, że bateria w takim EV6 ładowała się będzie prawie 40 godzin! Jak przyspieszyć ten proces? Montując tzw. wallboxa. Najlepiej kupić urządzenie razem z samochodem, zatwierdzone przez markę. Np. Kia Charge Home kosztuje niecałe 4000 zł, a w salonie można umówić nawet montaż.  
Reklama
 
 
Wallbox najczęściej korzysta z prądu trójfazowego, wówczas maksymalna moc w przypadku Kia Charge Home to 22 kW. Ale jeżeli mamy samochód z ładowarką pokładową o mocy 11 kW, to i będziemy ładowali się z mocą słabszego urządzenia. Czyli podłączając do Wallboxa Kię EV6 albo e-Niro będzie to 11 kW. To jednak… bardzo dobrze. Już tłumaczę dlaczego.
 

Czynnik 5: Im wolniej, tym… lepiej!

Statystyki, badania i doświadczenia dowodzą, że 60-70 proc. użytkowników samochodów elektrycznych ładuje je wyłącznie w domu, garażu, na podjeździe. Wówczas moc 11 kW jest optymalna, bo nie obciąża baterii i pozwala zachować jej pełną efektywność przez długie lata i setki tysięcy kilometrów. Co więcej, jeżeli wiemy, że będziemy jeździli po mieście, warto również ładować akumulatory do maksymalnie 80 proc. i nie dopuszczać do ich rozładowania poniżej 20 proc. Brzmi skomplikowanie? Spokojnie, zadba o to komputer samochodu. Ustawiacie tylko ładowanie do 80 proc. i po osiągnięciu tego pułapu ładowarka pokładowa po prostu się odłącza. 
 
W przypadku e-Niro z baterią 64 kWh ładowanie WallBoxem od 20 do 80 proc. potrwa zaledwie 3,5 godziny. Po tym czasie nie trzeba wcale pamiętać – jak wiele osób sądzi – o wyjęciu wtyczki z gniazdka. Auto samo odetnie dopływ prądu. A na zgromadzonej energii przejedzie po mieście około 300 km latem i 250 km zimą (przy rozładowywaniu do 20 proc.). Czyli wystarczy nawet na tydzień! A prąd kosztował będzie jakieś 20 złotych!
Reklama
 
 
Jeżeli będziemy chcieli pojechać gdzieś dalej, ustawiamy ładowanie akumulatorów do 100 proc. i tyle. Czas ładowania EV6 od 0 do 100 proc. z domowej ładowarki to 7 godzin i 20 minut. Zmieścimy się w nocnej taryfie, która trwa od 22:00 do 6:00. Koszt? Około 35 złotych, za które przejedziemy nawet 500 km. A w trasie doładujemy się z szybkich słupków. Nawet tych o mocy 350 kW. Zanim się przeciągniemy, wypijemy kawę i coś przekąsimy, akumulatory będą już pełne. 
 
Reasumując, na codzień elektryki najlepiej ładować bez zbędnego pośpiechu, „domowym” prądem w niskiej cenie. A w drodze na wakacje korzystać z dobrodziejstw najnowszych i najszybszych ładowarek. Nawet takich o mocy 100 kW (w Polsce są ich już setki), które ładują EV6 od 0 do 100 proc. w zaledwie godzinę. Umówmy się, czasami nasz telefon albo laptop muszą spędzić przy ładowarce więcej czasu.

Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie  KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel.  (16) 62 24 617. Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
 
Foto: Kia Polska, Kiawiarnia
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.