Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

TELEAID z 1997 r. szybka pomoc na miejscu wypadku

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 15-02-2022

TELEAID z 1997 r. szybka pomoc na miejscu wypadku
•         25 lat temu Mercedes-Benz otworzył zupełnie nowe możliwości w dziedzinie bezpieczeństwa – dzięki systemowi automatycznych połączeń alarmowych
•         Kluczowe elementy techniczne systemu obejmowały czujniki zderzeń, GPS i telefon komórkowy

Samochód skomunikowany ze światem to dziś coś oczywistego. 25 lat temu sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Właśnie wtedy Mercedes-Benz zaprezentował rozwiązanie otwierające nowe możliwości w dziedzinie bezpieczeństwa: na początku 1997 r. producent wprowadził produkcyjną wersję systemu automatycznych połączeń alarmowych TELEAID. Jego celem było powiadomienie policji i służb ratowniczych o zdarzeniu oraz skierowanie ich w odpowiednie miejsce – skrócenie czasu reakcji pozwalało bowiem ograniczyć konsekwencje zdrowotne po poważnym wypadku. Początkowo, od jesieni 1997 r., TELEAID był dostępny w Klasach S i CL z serii 140, a później trafił do kolejnych modeli z gwiazdą. Zapowiedź systemu pojawiła się już w 1993 r. w koncepcyjnym studium Vision A 93 – wtedy pod nazwą ARTHUR (automatyczny system łączności radiowej w sytuacjach zagrożenia ruchu na autostradach i drogach miejskich).
Reklama
 
 
System automatycznych połączeń alarmowych został opracowany w ramach europejskiego projektu badawczo-rozwojowego PROMETHEUS. „Panowała wtedy atmosfera optymizmu, jeśli chodzi o rozwój połączenia elektroniki i informatyki z telekomunikacją” – wspomina prof. Hermann Gaus, były dyrektor Mercedes-Benz ds. zasadniczej konstrukcji samochodów oraz elektryki/elektroniki. „Zaowocowało to zupełnie nowymi możliwościami również w sektorze motoryzacyjnym. Pomysł automatycznego połączenia alarmowego pojawił się w latach 80., ale warunki techniczne nie były jeszcze wtedy wystarczające”.
 
Zmieniło się to w latach 90., wraz z opracowaniem kluczowych komponentów. Coraz częściej w zastosowaniach cywilnych wykorzystywano na przykład pozycjonowanie satelitarne GPS (Global Positioning System) – w 1995 r. Mercedes-Benz wprowadził w Klasie S innowacyjny system nawigacji APS (Auto Pilot System). Coraz bardziej rozpowszechnione stawały się również telefony komórkowe. Mercedes-Benz od jakiegoś czasu stosował czujniki zderzeniowe, kontrolujące m.in. wyzwalanie poduszek powietrznych i uruchamianie napinaczy pasów bezpieczeństwa. To wszystko w połączeniu z odpowiednimi jednostkami sterującymi i oprogramowaniem pozwoliło osiągnąć przełom: jeśli czujniki zderzeniowe wykryją wypadek, TELEAID może automatycznie przekazać do centrum alarmowego położenie pojazdu, kierunek jazdy oraz liczbę podróżujących, korzystając z bezprzewodowego telefonu, a także spróbować nawiązać też połączenie głosowe. W ten sposób centrala alarmowa może sprawdzić sytuację lub, jeśli kierowca nie odbierze, zorganizować pomoc. Tak nastąpił kolejny kamień milowy w rozwoju bezpieczeństwa. Połączenie alarmowe można również wywołać ręcznie, w dowolnym momencie, naciskając przycisk „SOS” na konsoli dachowej.
Reklama

Kilka lat prac przed osiągnięciem gotowości systemu do produkcji seryjnej

Doprowadzenie systemu do dojrzałości produkcyjnej przed jego prezentacją w styczniu 1997 r. trwało kilka lat. Doprecyzowania wymagało wiele szczegółów, np. rodzaj transmisji danych. Mercedes-Benz postanowił, że komunikat o wypadku wraz ze wszystkimi istotnymi informacjami będzie przesyłany do centrali alarmowej w formie SMS-a. Hermann Gaus promował ideę używania w tym celu wyłącznie telefonu zamontowanego w samochodzie, a nie zewnętrznej „komórki”. „Tylko niezawodny telefon może zapewnić niezawodność całej instalacji” – przekonuje profesor. „Telefon komórkowy (właściciela) może być po prostu wyłączony lub nie znajdować się w aucie”. TELEAID został po raz pierwszy wprowadzony w Niemczech i USA, a wkrótce potem w Japonii.
 
 
„Ważnym warunkiem wstępnym (działania systemu) było utworzenie centrów pomocy w nagłych wypadkach, tak zwanych zapleczy” – wspomina Ralf Piske, inżynier ds. rozwoju w Centrum Technologicznym Mercedes-Benz (MTC) w Sindelfingen. „Wspólnie z firmą Bosch stworzyliśmy takie centrum w Niemczech. W USA i Japonii mogliśmy skorzystać z istniejących centrów telefonicznych. Jednak kolejny krok nie był łatwy: chcieliśmy rozszerzyć tę koncepcję na inne kraje europejskie”. Tu także następowały systematyczne postępy – od wiosny 2004 r. TELEAID był dostępny w 9 krajach Europy.
 
Jak to często bywa z przyszłościowymi technologiami, trudno o „łatwy” czas na ich wprowadzenie. W Europie TELEAID borykał się z ograniczeniami ekonomicznymi – system należało dokupić jako opcję obejmującą drogi telefon zainstalowany na stałe w samochodzie. Wymagana była również odpowiednia umowa na usługi telematyczne. W przypadku dealerów wiązało się to z bardzo kosztownym marketingiem, a w przypadku klientów – z czasochłonnymi zabiegami w obliczu zmiany pojazdu. W rezultacie liczba klientów pozostawała poniżej planowanych wielkości, a finansowanie centrów alarmowych okazało się wyzwaniem. W 2005 r. Mercedes-Benz na kilka lat zrezygnował z systemu połączeń alarmowych w Europie. Inaczej było w USA, gdzie TELEAID nieprzerwanie działa od chwili premiery aż do dziś. Telefony w samochodach były tam bowiem znacznie bardziej rozpowszechnione, większa była też gotowość dopłaty za funkcję zwiększającą bezpieczeństwo.
Reklama

Zupełnie nowy system z 2012 r.

Mercedes-Benz pozostał jednak przekonany o podstawowej idei systemu. Z biegiem lat warunki techniczne stawały się korzystniejsze, a komponenty – coraz tańsze. Stopniowo samochody były częściej wyposażane w zainstalowany na stałe moduł komunikacji bezprzewodowej, co uniezależniało go od telefonu komórkowego klienta.
 
 
„Wszystko stawało się prostsze. Dzisiejsze automatyczne połączenie alarmowe Mercedes-Benz jest na stałe zamontowane w samochodzie i zawsze gotowe, jak na przykład poduszka powietrzna. Realizacja połączeń działa znacznie szybciej niż dotychczas, a dodatkowa umowa nie jest już konieczna. To ważne zalety – dla klientów, dla dealerów, a także dla operatorów zaplecza” – wyjaśnia Achim Mueller, menedżer projektu połączenia alarmowego Mercedes-Benz w MTC, który wraz ze współpracownikami wprowadzał nowy system, zaczynając od europejskiego rynku w 2012 r. Później dołączyły do niego kolejne rynki: Chiny w 2016 r., Japonia i Korea Południowa rok później oraz Indie w 2019. Również w USA poprzedni system zastępuje nowa generacja. Dziś to w sumie 53 kraje. „Model biznesowy jako całość jest teraz tak efektywny, że połączenie alarmowe Mercedes-Benz stało się masowe” – podsumowuje Mueller.

Udoskonalona technologia zapewnia wiele korzyści

System wykorzystuje kanał SMS sieci komórkowych, ponieważ może być on używany we wszystkich generacjach sieci. Dodatkowo równoległa transmisja danych odbywa się na kanale głosowym. Taka kombinacja znacznie zwiększa dostępność usługi – gdy sieć komórkowa jest słaba, połączenie głosowe często nie jest możliwe, ale z SMS-em może się udać. A ponieważ starsze sieci są sukcesywnie wyłączane i zastępowane nowymi, o lepszych standardach, eksperci pracują już nad rozwiązaniem transmisji danych o wypadkach na kanałach sygnalizacyjnych połączeń głosowych IP w sieciach komórkowych 4G i 5G.
Reklama
 
Znacznie uproszczono funkcję transgraniczną – informacje o narodowym języku kierowcy są teraz przechowywane w osprzęcie samochodu i stanowią część komunikatu alarmowego. Kierowcy wyjeżdżający za granicę są „prowadzeni” przez centralę alarmową w ich ojczystym kraju. Jeśli potrzebna jest fizyczna pomoc, agent przekazuje taką informację do centrum w państwie aktualnego pobytu, w wymaganym tam języku, tak aby szybko zapewnić wsparcie w miejscu zdarzenia.
 
Połączenie alarmowe Mercedes-Benz jest stale rozwijane. Na przykład można teraz inicjować je nie tylko za naciśnięciem przycisku, ale także za pomocą sterowania głosowego. Poza tym system już dawno wkroczył w erę autonomii: jeśli kierowca, mimo wielokrotnych upomnień ze strony elektroniki, nie położy dłoni z powrotem na kierownicy, samochód zainicjuje awaryjne zatrzymanie i automatycznie uruchomi połączenie alarmowe.

Kolejny pionierski projekt Mercedes-Benz

Najpierw system TELEAID, a później jego następcy – Mercedes-Benz po raz kolejny z powodzeniem wprowadził pionierskie rozwiązanie w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów. Automatyczne połączenia alarmowe są uważane za tak istotne, że od kwietnia 2018 r. Unia Europejska uznała system eCall za obowiązkowy dla wszystkich nowo homologowanych pojazdów. Obecnie wykorzystuje on wyłącznie kanał głosowy.
 
Mercedes-Benz dostarczany dziś w UE dysponuje dwoma systemami: połączenie alarmowe jest początkowo uruchamiane za pośrednictwem własnej technologii pojazdu, zarówno w formie wiadomości tekstowej, jak i połączenia głosowego. System eCall, który również jest dostępny, działa jako awaryjny. To kompleksowe rozwiązanie zostało stworzone w tym samym celu, co 25 lat temu – wezwania pomocy w nagłych wypadkach tak szybko, jak to możliwe.
Reklama

Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online 

Foto: Mercedes Benz Polska
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.