Zgodnie z zapowiedziami MPK SA w Krakowie ogłosiło we wtorek, 19 grudnia trzy przetargi na zakup nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów.
Obejmują one dostawę w sumie do 90 nowych wagonów, trzech rodzajów:
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m
- do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m
Do tego przetargu MPK SA w Krakowie przygotowywało się już od ponad roku, prowadząc wstępne konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru.
Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK SA brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie. Trzeba bowiem pamiętać, że w tym roku została oddana do użytku nowa linia do Górki Narodowej. Trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory.
Kraków to obecnie jedyne miasto w Polsce, które eksploatuje wagony o długości ponad 40 metrów. Dzięki przetargowi liczba tych pojazdów jeszcze się zwiększy. Krakowska infrastruktura jest do eksploatacji takich pojazdów przystosowana.
Z kolei zamówienie wagonów dwukierunkowych o długości ponad 30 m jest przede wszystkim związane z planami miasta, które zakładają budowę linii na Azory. W pierwszym etapie nie będzie ona miała pętli do zawracania. To właśnie tam przydadzą się nowe dwukierunkowe tramwaje. Oczywiście będą one także wykorzystywane podczas remontów, gdy tramwaje nie będą miały możliwości zawracania na pętli.
Zamówienie jednokierunkowych wagonów o długości ponad 30 metrów to dalszy rozwój i zwieszenie liczby podstawowego typu tramwajów, jakie są eksploatowane w Krakowie.
Krakowskiemu przewoźnikowi bardzo zależy na realizacji tego zamówienia, bo po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących. Ta grupa pasażerów będzie mogła bez przeszkód podróżować każdym krakowskim tramwajem, co będzie takim standardem, jaki udało się uzyskać we flocie autobusowej MPK SA już w 2018 roku (od tego roku wszystkie autobusy MPK są niskopodłogowe).
To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych MPK oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).
Warto podkreślić, że w ostatnich latach MPK SA w Krakowie zrealizowało projekty o łącznej wartości 2,44 mld zł, w tym z zewnętrznych środków pozyskano 1,13 mld zł.