Strona główna>Kraków>Największa inwestycja drogowa w Małopolsce zrealizowana
Kraków
Największa inwestycja drogowa w Małopolsce zrealizowana
Źródło: Biuro Prasowe UMWM/ Wak/ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / malopolska.pl
Dodano: 23.12.2024
Foto: Biuro Prasowe UMWM/ Wak/ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Udostępnij
Ze stolicy Małopolski można już dojechać do Warszawy w rekordowym czasie 2,5 godziny! W poniedziałek (23.12) oddano do użytku dwie długo wyczekiwane drogi, Północną Obwodnicę Krakowa (POK) oraz trasę S7 do Widomej.
Po kilkudziesięciu latach oczekiwania Kraków zyskał bezpośrednie połączenie ze stolicą kraju. 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a POK pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7.
Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Szybki dojazd na lotnisko w Balicach
Otwarta dziś droga ekspresowa S52 pozwala przejechać z Bronowic i Prądnika Białego do Nowej Huty w kilkanaście minut. POK i S7 odciążą ulicę Opolską i aleję 29 Listopada, które dotychczas obsługiwały ruch lokalny i tranzytowy.
Otwarcie Północnej Obwodnicy Krakowa oraz drogi S7 jest przełomem w komunikacji na terenie województwa małopolskiego oraz w jego stolicy. To długo wyczekiwana inwestycja, odciążająca ulice miasta i przenosząca ruch tranzytowy poza jego obręb. Kraków niebawem będzie drugim w Polsce – po Łodzi – miastem, które otrzyma pełny ring drogowy. Już dzisiaj dojazd z Prądnika Czerwonego czy Mistrzejowic do lotniska w Balicach, ale też dalej do Trzebini czy Katowic znacząco się skraca
– zauważył marszałek Łukasz Smółka.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
W najważniejszym w tym roku w Polsce uroczystym otwarciu drogowym uczestniczyli m.in. Władysław Kosiniak-Kamysz, wicepremier i minister obrony narodowej, Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, były minister infrastruktury, Krzysztof Jan Klęczar, wojewoda małopolski, Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa oraz Wojciech Pałka, sekretarz województwa. Pojawili się parlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawiciele wykonawcy.
30 tys. pojazdów na dobę w 2025 roku
POK stanowi 12,3 km drogi ekspresowej S52 z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Obwodnica rozpoczyna się na węźle Modlnica i prowadzi przez węzły Zielonki, Węgrzce i Batowice. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy 30 tys. pojazdów na dobę w 2025 roku.
Ta droga jest bezpieczna, przewidywalna i komfortowa dla wszystkich kierowców. Tworzy alternatywę dla południowego obejścia autostrady A4 na południu Krakowa. Posłuży nie tylko mieszkańcom regionu krakowskiego i Krakowa, ale w szczególności tym, którzy przejeżdżają przez nasz region tranzytem. Eksperci obliczyli ze na ulicy Opolskiej ruch spadnie o 50%
– przekonuje Andrzej Adamczyk, poseł na Sejm RP, były minister infrastruktury.
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu.
To historyczny dzień dla kierowców, bo otrzymali nowoczesną drogę, będącą efektem podjętych przed laty decyzji. Gdy pracowałem w ministerstwie infrastruktury, jednym z priorytetów była pomoc ministrowi Andrzejowi Adamczykowi w doprowadzeniu do budowy tych dróg. Wcześniej wydawało się to niemożliwe. Musieliśmy pokonać wiele trudności od proceduralnych przez inżynieryjne, po mentalne. Krok po kroku eliminowaliśmy przeszkody, które przez wiele lat uniemożliwiały powstanie tej kluczowej dla Krakowa i całej Małopolski drogi
– podkreślił marszałek Łukasz Smółka.
Nowe drogi to większe bezpieczeństwo ruchu drogowego
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Nowe drogi to także większe bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na drogach szybkiego ruchu zdarza się znacznie mniej tragicznych wypadków niż na drogach lokalnych, w tym ulicach miast. Dlatego otwarcie tych dróg dzisiaj ma tak fundamentalne znaczenie dla województwa i jego mieszkańców.
Gratuluję i dziękuję wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej drogi – przede wszystkim ministrowi Andrzejowi Adamczykowi i dyrektorowi Tomaszowi Pałasińskiemu. Podziękowania należą się także wykonawcy za wspaniale zrealizowane zadanie. Ta nowoczesna droga jest nie tylko ułatwieniem w komunikacji, ale i piękną atrakcją! Życzę wszystkim bezpiecznej jazdy po nowych drogach – nie tylko w okresie Świąt Bożego Narodzenia, ale przez cały rok
– podsumował marszałek Łukasz Smółka.
Do domknięcia IV obwodnicy brakuje jeszcze 5 km. Trzeba na nie poczekać do połowy 2026 roku, gdy zakończy się budowa węzła Mistrzejowice i miejskiego odcinka trasy S7 – z Nowej Huty do Mistrzejowic.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.