Kraków Airport w Balicach zapisał się na kartach historii jako pierwszy port regionalny w Polsce, który obsłużył 10 milionów pasażerów w ciągu jednego roku. Jubileuszowy pasażer przyleciał rejsem PLL LOT z Tokio przez Warszawę. Pan Mateusz jest Krakowianinem i wracał z żoną Ewą z podróży poślubnej. Na lotnisku czekało na niego wiele niespodzianek. Odebrał też gratulacje od ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Krakowskie lotnisko jest obecnie największym portem regionalnym w Polsce. Według prognoz, do końca roku obsłuży ono ponad 11 milionów pasażerów. Obecnie lotnisko oferuje ponad 160 połączeń do 40 krajów rocznie, a przyszłe plany inwestycyjne obejmują m.in. rozbudowę terminala pasażerskiego i budowę drogi startowej.
Dynamiczny rozwój lotnisk regionalnych w Polsce
W tym roku obchodzimy 20-lecie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Od tego czasu udział portów regionalnych w rynku lotniczym wzrósł z 31 proc. w 2004 roku do 63 proc. w 2024 roku, co obrazuje ich rosnącą rolę w krajowym i międzynarodowym transporcie lotniczym. W 2023 roku liczba pasażerów obsłużonych na polskich lotniskach po raz pierwszy w historii przekroczyła 50 mln, osiągając wynik 52 mln. W tym roku prognozowany jest wynik ponad 57 mln obsłużonych pasażerów na wszystkich lotniskach, co przewyższa założenia bazowe prognozy przygotowanej na początku roku dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
– Odczuwam ogromną satysfakcję z powodu tak dynamicznego rozwoju polskich lotnisk regionalnych. Biją one kolejne rekordy. 10 milionów w Krakowie, 4 miliony we Wrocławiu, ponad milion w Rzeszowie. Ma to kluczowe znaczenie dla wygenerowania odpowiednio wielkiego ruchu pasażerskiego, co jest niezbędne w kontekście budowy i przyszłego funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Zgodnie z analizami Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), porty przesiadkowe i regionalne pełnią różne, ale wzajemnie uzupełniające się funkcje. Dlatego po powstaniu nowego lotniska krajowego regionalne porty lotnicze nadal będą pełnić istotną rolę w układzie gospodarczym i komunikacyjnym Polski.
Wyniki przewozowe pokazują, że krajowy sektor lotniczy rozwija się w szybkim tempie, a polscy pasażerowie coraz chętniej korzystają z możliwości podróży lotniczych. Przykładem jest wspomniane lotnisko we Wrocławiu, które kilka dni temu świętowało odprawienie 4-milionowego pasażera, co stanowi nowy rekord. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. port ten odprawił o 17 proc. więcej pasażerów niż w analogicznym okresie 2023 roku i o 26 proc. więcej niż w roku 2019. W listopadzie br. natomiast Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów przekroczył milion pasażerów, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu do 2023 roku i 47 proc. w stosunku do 2019 roku.
Ambitne plany rozbudowy Modlina
Lotnisko w Modlinie, jako kluczowy port dla przewoźników niskokosztowych, również przygotowuje się do realizacji ambitnych projektów inwestycyjnych. Plan Generalny portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022–2045, zatwierdzony przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, zakłada kompleksową modernizację infrastruktury zarówno lotniczej, jak i pasażerskiej.
W ramach planu przewidziano budowę nowej drogi startowej, która po oddaniu do użytku pozwoli na przekształcenie obecnej drogi startowej w drogę kołowania, co znacząco zwiększy przepustowość pola manewrowego. Ponadto powstanie więcej płyt postojowych dla samolotów, wybudowane zostaną stanowiska do odladzania samolotów bliżej progu drogi startowej oraz rozbudowane zostaną drogi kołowania. W planie jest również uruchomienie terminala CARGO, rozbudowa terminala pasażerskiego i budowa parkingu wielopoziomowego. Ważnym elementem Planu Generalnego jest także budowa odcinka linii kolejowej łączącej stację Modlin z Mazowieckim Portem Lotniczym Warszawa-Modlin oraz budowa nowoczesnej stacji kolejowej.