Strona główna>Kraj>Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych przyjęta przez Radę Ministrów
Kraj
Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych przyjęta przez Radę Ministrów
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Dodano: 07.01.2025
Foto: Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Udostępnij
Projekt ustawy dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która promuje stosowanie energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych, np. biometanu.
Dlaczego wprowadzamy zmiany?
Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. Jest jedynym sektorem, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. Niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biopaliw, biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie. 12.0Dzięki temu będzie można 12.0ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza i naszego zdrowia.
Najważniejsze informacje:
Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach oraz niektórych innych ustaw (UC28) określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na kolejne lata.
NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:
w 2025 roku – 9,2%;
w latach od 2026 do 2029 – 10%;
w 2030 roku – 14,9%.
Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:
biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych lub pastewnych,
biokomponentów zaawansowanych wytworzonych z surowców odpadowych lub pozostałości,
odnawialnej energii elektrycznej.
Ustawa uzupełnia katalog paliw, którymi można realizować NCW. Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe i gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu czy odnawialną energię elektryczną.
Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje np. bioCNG.
Przy realizacji NCW Ustawa uwzględnia poza paliwami i biopaliwami ciekłymi również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie od 12.01 kwietnia 2025 roku, a w części dotyczącej realizacji NCW od 1 stycznia 2026 r.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.