Strona główna>Kraj>Śnieżyce paraliżują ruch na drogach. Uwaga na marznące opady i oblodzenia.
Kraj
Śnieżyce paraliżują ruch na drogach. Uwaga na marznące opady i oblodzenia.
Źródło: GDDKIA / Opracowanie AC
Dodano: 15.01.2025
Foto: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Udostępnij
W wielu regionach kraju sypnęło śniegiem i do ruchu musiał wkroczyć ciężki sprzęt. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostradpodczas minionego weekendu w wielu rejonach Polski wystąpiła prawdziwie zimowa aura a pojazdy do zimowego utrzymania dróg wyjeżdżały ponad 7200 razy. Pojawiły się intensywne opady śniegu i deszczu ze śniegiem, a temperatura spadła poniżej zera. Nasze służby pracowały całą dobę, żeby jak najbardziej zniwelować skutki trudnej dla kierowców pogody. W szczytowym momencie weekendu, na drogach pracowało ponad 2,5 tys. jednostek sprzętu do zimowego utrzymania dróg (ZUD).
W sobotę i niedzielę pojazdy do ZUD wyjechały łącznie 7 240 razy. Na drogach pojawił się sprzęt do odśnieżania (661 jednostek), pługo-posypywarki (5 814), a także sprzęt przeciwgołoledziowy (765). Od początku roku zużyliśmy już niemal 45 tys. ton soli drogowej, a w naszych magazynach wciąż są zgromadzone zapasy liczące ponad 393 tys. ton.
Im trudniejsze będą warunki na drodze, tym większe prawdopodobieństwo, że spotkacie na niej nasze służby. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów na drodze i nieutrudnianie im pracy.
Standardy utrzymania dróg
Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 jest utrzymywana w następujących standardach:
w standardzie I – około 5,5 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Od ustania opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
w standardzie II – około 11,2 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Od ustania opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
w standardzie III – około 1,6 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustania opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
w standardzie V – około 2,9 tys. km
Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez GDDKiA. Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III.
Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
GDDKiA odpowiada za 5 proc. dróg publicznych w Polsce
Ustawa o drogach publicznych określa, która instytucja odpowiada za daną drogę, a tym samym za jej zimowe utrzymanie (odśnieżanie czy przeciwdziałanie śliskości). Zgodnie z zapisami tej ustawy, GDDKiA zarządza drogami krajowymi, w tym autostradami i drogami ekspresowymi. Za drogi wojewódzkie odpowiadają zarządy poszczególnych województw, za drogi powiatowe zarządy powiatów, a wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast odpowiedzialni są za drogi gminne.
Wyjątkiem są drogi w granicach miast na prawach powiatu, których mamy 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy.
Podsumowując, GDDKiA odpowiada za sieć ok. 18 tys. km dróg krajowych, stanowiącą niespełna 5 proc. wszystkich dróg publicznych w Polsce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.