Strona główna>Kraj>Pierwszy kamień milowy na obwodnicy Krosna Odrzańskiego osiągnięty
Kraj
Pierwszy kamień milowy na obwodnicy Krosna Odrzańskiego osiągnięty
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Dodano: 07.01.2025
Foto: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Zielona Góra
Udostępnij
Do Wojewody Lubuskiego GDDKiA złożyła dziś wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych.
Trasę o długości 11,3 km zrealizuje, w systemie Projektuj i buduj, firma Polaqua. 7 marca 2024 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą, a oddanie obwodnicy do ruchu planowane jest na grudzień 2027 r. Wartość robót budowlanych wykonawca wycenił na ponad 305 mln zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Decyzja ZRID – ważna dla wykonawcy i mieszkańców
W systemie Projektuj i buduj zadaniem wykonawcy jest opracowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie budowa drogi. Zgodnie z zawartą umową wykonawca opracował dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji ZRID i złożył stosowny wniosek do Wojewody Lubuskiego. Wydana przez Wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Szczegółowe informacje na temat procedury odszkodowawczej można znaleźć tutaj.
Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID to możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. Co oznacza, że już w tym roku na trasie przyszłej obwodnicy pojawi się sprzęt budowalny.
Zakres inwestycji
Obwodnica o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina.
W ramach inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przepusty), w tym obiekt mostowy o długości blisko 400 m, oraz cztery ronda – na włączeniach do istniejącej drogi i na skrzyżowaniach z drogami wojewódzką nr 276 (relacji Krosno Odrzańskie – Świebodzin) i powiatową relacji Krosno Odrzańskie – Bytnica. Dodatkowo przebudujemy istniejące drogi w miejscach połączenia z nową obwodnicą. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny, pochodzący z początków XX w., zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.