Reklama

Dom

Podjazd z kostki brukowej. Co warto wiedzieć?

Źródło: Bruk-Bet
Dodano: 19.02.2024
Prospect - perła stalowo srebrna - kostka brukowa - Bruk-Bet 09
Prospect - perła stalowo srebrna - kostka brukowa - Bruk-Bet 09
Share
Udostępnij

Podjazd, czyli strefa prowadząca od bramy wjazdowej do bramy garażowej lub wiaty, w której umieszczany będzie samochód, to ważna część posesji. Co warto wiedzieć o nawierzchni tego typu i jak ją wykonać, by nie popełnić błędów?

Jaki powinien być podjazd?

Idealny podjazd istnieje! Choć w przypadku wielu inwestycji nawierzchnia ta stanowi „piętę achillesową” całego przedsięwzięcia; tworzą się na niej kałuże, a sam wygląd pozostawia wiele do życzenia, to wystarczy poznać trochę teorii, by praktyka nie okazała się aż tak problematyczna. Pierwszym i najważniejszym aspektem podczas planowania jest wielkość. Według specjalistów, niezależnie od gabarytów posiadanego samochodu, optymalna szerokość podjazdu powinna wynosić minimum 3 metry, a długość 6 metrów. Wartości te należy zwiększyć w zależności od zapotrzebowania, a także możliwości przestrzennych posiadanego terenu.

Żeby podjazd był solidny, warto zaplanować odpowiednie spadki. Mowa o nachyleniu wzdłużnym (wynoszącym 3-4°) oraz poprzecznym, oscylującym wokół 1°. Dzięki temu nawet po intensywnych opadach deszczu woda będzie prawidłowo odprowadzana.

Istotny będzie również kształt! Mimo że ten aspekt zazwyczaj uzależnia się od otoczenia terenu, to w przypadku tego typu nawierzchni najlepiej zrezygnować z fantazyjnych koncepcji i postawić na proste ułożenia. Jakiekolwiek łuki oraz zaoblenia, choć piękne, okażą się zgubne; pochłoną mnóstwo materiału, a ich wykonanie mocno podniesie koszt inwestycji i wydłuży czas pracy.

Co na podjazd: kostka czy płyta brukowa?

Idealny podjazd to też zasługa materiału. W tej kategorii można wybierać i przebierać, w zależności od budżetu oraz wizji, ale do rozwiązań najbardziej praktycznych i ekonomicznych należą kostka lub płyty brukowe Bruk-Bet. Pierwsze są na tyle uniwersalne, że spiszą się w niemal wszystkich realizacjach. Drugie podkreślą nowoczesny i minimalistyczny urok posesji.

Powierzchnia bruku jest odporna na ścieranie, nie blaknie i nie wymaga cyklicznych impregnacji, a z uwagi na dostępność różnych formatów pozwala na tworzenie ciekawych koncepcji, które urozmaicą projekt.

Żeby bruk przetrwał wiele lat, należy pamiętać o jego prawidłowej grubości. Na wykonanie podjazdu dla samochodów osobowych zaleca się stosowanie kostki o grubości 6 cm lub płyt 8 cm, a dla ciężarowych – kostek 8 cm lub większych, a płyt co najmniej 12- lub 16-centrymerowych.

Jaki jest koszt budowy podjazdu?

Cena samej kostki brukowej albo płyt jest ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupu – ale nie najważniejszym. Koszty te wahają się, w zależności od wybranego rodzaju, formatu czy wykończenia materiału, od 40 do około 160 zł/m2 i stanowią jedynie część inwestycji (często to 1/3 wszystkich wydatków!). Do tego należy doliczyć koszt przygotowania terenu, stabilizacji oraz ułożenia. Sama robocizna także jest składową wielu zmiennych, a jej stawki zależne są wybranego wzoru czy rozmiaru bruku, a także lokalizacji inwestycji.

Do ceny inwestycji często doliczyć trzeba także koszt transportu materiału. By uniknąć wydatków tego typu, warto wybierać renomowane marki, takie jak Bruk-Bet, które posiadają rozbudowaną sieć dystrybutorów. To oznacza możliwość zakupu towaru niedaleko prowadzonej budowy, co nie generuje dodatkowych kosztów.

Czytaj także: Wymiana nawierzchni z kostki brukowej krok po kroku

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy