Podjazd, czyli strefa prowadząca od bramy wjazdowej do bramy garażowej lub wiaty, w której umieszczany będzie samochód, to ważna część posesji. Co warto wiedzieć o nawierzchni tego typu i jak ją wykonać, by nie popełnić błędów?
Jaki powinien być podjazd?
Idealny podjazd istnieje! Choć w przypadku wielu inwestycji nawierzchnia ta stanowi „piętę achillesową” całego przedsięwzięcia; tworzą się na niej kałuże, a sam wygląd pozostawia wiele do życzenia, to wystarczy poznać trochę teorii, by praktyka nie okazała się aż tak problematyczna. Pierwszym i najważniejszym aspektem podczas planowania jest wielkość. Według specjalistów, niezależnie od gabarytów posiadanego samochodu, optymalna szerokość podjazdu powinna wynosić minimum 3 metry, a długość 6 metrów. Wartości te należy zwiększyć w zależności od zapotrzebowania, a także możliwości przestrzennych posiadanego terenu.
Żeby podjazd był solidny, warto zaplanować odpowiednie spadki. Mowa o nachyleniu wzdłużnym (wynoszącym 3-4°) oraz poprzecznym, oscylującym wokół 1°. Dzięki temu nawet po intensywnych opadach deszczu woda będzie prawidłowo odprowadzana.
Istotny będzie również kształt! Mimo że ten aspekt zazwyczaj uzależnia się od otoczenia terenu, to w przypadku tego typu nawierzchni najlepiej zrezygnować z fantazyjnych koncepcji i postawić na proste ułożenia. Jakiekolwiek łuki oraz zaoblenia, choć piękne, okażą się zgubne; pochłoną mnóstwo materiału, a ich wykonanie mocno podniesie koszt inwestycji i wydłuży czas pracy.
Co na podjazd: kostka czy płyta brukowa?
Idealny podjazd to też zasługa materiału. W tej kategorii można wybierać i przebierać, w zależności od budżetu oraz wizji, ale do rozwiązań najbardziej praktycznych i ekonomicznych należą kostka lub płyty brukowe Bruk-Bet. Pierwsze są na tyle uniwersalne, że spiszą się w niemal wszystkich realizacjach. Drugie podkreślą nowoczesny i minimalistyczny urok posesji.
Powierzchnia bruku jest odporna na ścieranie, nie blaknie i nie wymaga cyklicznych impregnacji, a z uwagi na dostępność różnych formatów pozwala na tworzenie ciekawych koncepcji, które urozmaicą projekt.
Żeby bruk przetrwał wiele lat, należy pamiętać o jego prawidłowej grubości. Na wykonanie podjazdu dla samochodów osobowych zaleca się stosowanie kostki o grubości 6 cm lub płyt 8 cm, a dla ciężarowych – kostek 8 cm lub większych, a płyt co najmniej 12- lub 16-centrymerowych.
Jaki jest koszt budowy podjazdu?
Cena samej kostki brukowej albo płyt jest ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupu – ale nie najważniejszym. Koszty te wahają się, w zależności od wybranego rodzaju, formatu czy wykończenia materiału, od 40 do około 160 zł/m2 i stanowią jedynie część inwestycji (często to 1/3 wszystkich wydatków!). Do tego należy doliczyć koszt przygotowania terenu, stabilizacji oraz ułożenia. Sama robocizna także jest składową wielu zmiennych, a jej stawki zależne są wybranego wzoru czy rozmiaru bruku, a także lokalizacji inwestycji.
Do ceny inwestycji często doliczyć trzeba także koszt transportu materiału. By uniknąć wydatków tego typu, warto wybierać renomowane marki, takie jak Bruk-Bet, które posiadają rozbudowaną sieć dystrybutorów. To oznacza możliwość zakupu towaru niedaleko prowadzonej budowy, co nie generuje dodatkowych kosztów.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.