Czym jest e-mail marketing? Za moment podamy definicję, przekażemy też garść podstawowych, ale jakże przydatnych informacji na temat tej formy promocji. Uzbrojony w wiedzę teoretyczną, skuteczniej i efektywniej wykorzystasz e-mail marketing w działaniach marketingowych swojej firmy.
Mówi się, że czasy świetności marketingu opartego na wiadomościach e-mail skończyły się bezpowrotnie. Ale czy rzeczywiście tak jest? Oczywiście, że nie. Jeżeli poznasz podstawowe zasady i dowiesz się, jak e-mail marketing powinien wyglądać w praktyce, możesz uczynić go potężnym narzędziem marketingowym.
Ten i kolejne artykuły z cyklu mają stać się kompendium wiedzy dla osób zgłębiających tajniki e-mail marketingu. Zapraszamy do lektury!
E-mail marketing, czyli…
Omawiane przez nas zagadnienie jest formą marketingu bezpośredniego oraz marketingu za przyzwoleniem. Jak sama nazwa wskazuje, narzędziem, bez którego e-mail marketing nie mógłby funkcjonować jest poczta elektroniczna.
Procesy składające się na e-mail marketing, to:
-
tworzenie baz adresów e-mail, ciągłe ich uzupełnianie i aktualizowanie,
-
przygotowywanie treści i szaty graficznej wiadomości e-mail,
-
wysyłanie e-maili,
-
obsługiwanie informacji zwrotnych.
Marketing bezpośredni to kierowanie bezpośrednich komunikatów do wybranych, pojedynczych odbiorców. Celem tego rodzaju działań jest uzyskanie natychmiastowej – i co równie ważne, mierzalnej – reakcji klienta, przykładem jest dokonanie zakupu.
A co to takiego marketing za przyzwoleniem? Jego istota polega na uzyskaniu zgody klienta na otrzymywanie komunikatów marketingowych. Bez takiej zgody nasz e-mail może na przykład zostać zakwalifikowany jako spam.
Do czego służy e-mail marketing?
Wystarczy informacji teoretycznych? Nie, jeszcze nie. Wiemy już jak działa e-mail marketing, kolejnym krokiem niech będzie odpowiedzenie sobie na pytanie, po co nam to narzędzie. Nie trzeba się zbyt długo zastanawiać, żeby dojść do wniosku, że marketing oparty na wiadomościach e-mail możemy wykorzystywać do: zwiększania lojalności klientów, pozyskiwania nowych klientów, budowania dobrych i długotrwałych relacji z klientami, informowania o nowościach, tworzenia pożądanego wizerunku firmy, a to wszystko oczywiście ma na celu zwiększanie sprzedaży.
Jak widać, zakres zadań e-mail marketingu jest bardzo szeroki.
Newslettery
Najpopularniejszą formą e-mail marketingu jest newsletter firmowy, któremu w całości poświęcimy jeden z najbliższych artykułów. Mogłoby się wydawać, że tworzenie i rozsyłanie newsletterów nie różni się niczym istotnym od pisania i wysyłania zwykłych e-maili. Ot, trzeba wymyślić temat, uzupełnić treść wiadomości i nacisnąć przycisk „Wyślij”. Jeśli jednak przyjrzymy się tym procesom dokładniej, okaże się, że różnice są – i to spore.
Dlaczego e-mail marketing?
Na koniec kilka korzyści wynikających ze stosowania e-mail marketingu. Pierwszą i niekwestionowalną korzyścią płynącą z działań opartych o e-mail marketing jest mierzalność tych działań. I to w niedługim czasie po wysłaniu wiadomości. Bez większego problemu można dowiedzieć się, ile osób otworzyło wysłanego e-maila albo zakupiło proponowany produkt.
Druga istotna zaleta jest taka, że e-mail marketing nie wymaga dużych nakładów finansowych i w związku z tym jest w zasięgu każdej firmy – nawet takiej, która nie chce inwestować w działania marketingowe dużych pieniędzy. W przeciwieństwie do kampanii telewizyjnych czy reklamy w prasie – jest po prostu tani – komentuje Maciej Wrzalik z NinjaMail.
I trzecia, nadrzędna korzyść potwierdzona przez liczne badania – marketing za przyzwoleniem jest skuteczny. Według Direct Marketing Associotion na każdej złotówce wydanej na e-mail marketing można zarobić ok. 40 zł. Przyznacie, że to niemało.
Reasumując, koszty marketingu opartego o wiadomości e-mail są niewielkie, a praktyka pokazuje, że może on być bardzo skuteczny.