Wybór odpowiedniej formy reklamy to jeden z największych dylematów stojących przed firmą. Często trzeba wówczas rozstrzygnąć trudny dylemat: czy zdecydować się na tradycyjne formy reklamy jak ulotka, billboard, czy zainwestować w media internetowe, na przykład pozycjonowanie?
Pozycjonowanie ma pod wieloma względami przewagę nad tradycyjnymi formami reklamy. Dobrze wypozycjonowana strona firmowa trafi do osób zainteresowanych twoją ofertą. Nie jesteś w stanie przewidzieć, kto zobaczy Twój billboard czy przeczyta wręczoną ulotkę. Łatwiej określić przeciętnego odbiorcę gazety, w której mógłbyś wykupić reklamę, ale ta również dysponuje jedynie ograniczonymi informacjami o swojej grupie docelowej. Nieporównywalnie mniej dokładnymi niż w przypadku kampanii internetowych.
– Z pozycjonowaniem jest inaczej. Strona Twojej firmy, jeśli jest dobrze wypozycjonowana, wyświetli się osobom, które szukają w Internecie produktów lub usług, które oferujesz, ewentualnie tym, którzy mogą być nimi potencjalnie zainteresowani – komentuje Mateusz Ostachowski z firmy Kompan.pl, specjalizującej się w kampaniach SEO.
Widziałem wczoraj reklamę… co to było…
Zastanów się również nad ograniczonym czasem działania tradycyjnych form reklamy. Ile czasu poświęcasz na lekturę ulotki? Na jak długo pozostają w Twojej pamięci billboardy czy nawet spoty w telewizji? Prawdopodobnie na krótko. Dodajmy do tego, że przeważnie przekaz dociera do Ciebie w nieodpowiednim momencie. Spieszysz się gdzieś albo czekasz na ulubiony program w telewizji. W tych warunkach ciężko się skupić na reklamie, a co dopiero zrozumieć jej przekaz a w konsekwencji – dać się jej przekonać.
Tymczasem dzięki skutecznemu pozycjonowaniu docierasz ze swoją reklamą do ludzi potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą dokładnie w tym momencie, w którym szukają czegoś pokrewnego, a może nawet tego konkretnie reklamowanego produktu lub usługi. Sytuacja idealna?
Bohater filmu zaraz zginie, a tu przerwa na reklamę
Zastanów się, jak reagujesz na reklamę. Brzmi to jak truzim – ale jesteśmy już zmęczeni tradycyjną formą reklamy (zwłaszcza tą mało oryginalną i nachalną). Co innego, kiedy właśnie rozglądamy się za jakąś rzeczą… Wtedy każda informacja o potencjalnie ciekawym produkcie jest warta uwagi. W tym właśnie tkwi siła pozycjonowania. Oferuje pożądaną treść w odpowiednim momencie.
Dziś konsumenci są bardzo wygodni – tłumaczy Mateusz Ostachowski z Kompan.pl – Chcą błyskawicznego rozwiązania swojego problemu. Większość z nich nie będzie chciała poświęcić wiele czasu na szukanie i wybieranie najkorzystniejszej oferty, na przykład najwydajniejszego komputera czy najlepszej mikrofalówki. Oczekują, że bardzo szybko trafią na właściwą informację. Im wyżej jesteśmy w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że właśnie nasza oferta będzie odpowiedzią na ich potrzeby – dodaje Mateusz Ostachowski.
Kolejnym argumentem, który skłania do zainwestowania w pozycjonowanie jest fakt, że dobrze wypozycjonowana strona reklamuje firmę całą dobę. Ulotka, spot, gazeta – tradycyjne media mają ograniczony czas działania. Odbiorca raz lub kilka razy zetknie się z komunikatem, po czym nigdy więcej na niego nie trafi, chyba że przy okazji nowej reklamy. Tymczasem odpowiednio wypozycjonowany serwis pojawi się w wynikach wyszukiwania za każdym razem.
Pozycjonowanie vs tradycyjna reklama – wyniki
Ile to kosztuje?
Dobre pozycjonowanie jest o wiele tańsze niż dobra reklama w mediach tradycyjnych. Sprawdzałeś kiedyś, ile kosztuje emisja spotu reklamowego przed ważnym wydarzeniem albo radiowy spot reklamowy w ogólnopolskiej sieci? Koszty są wysokie, a efekty mogą być niezadowalające ze względu na opisane wyżej problemy z tradycyjną reklamą i błędami z wyselekcjonowaniem grupy docelowej.
Wysoka cena jest często nie do przeskoczenia dla mniejszych firm, które zwyczajnie nie mogą sobie pozwolić na reklamę o takim zasięgu. Pozycjonowanie będzie kosztować Twoją firmę o wiele mniej.Na taką formę reklamy może pozwolić sobie każdy. Odpowiednie rozplanowanie budżetu marketingowego nie jest sprawą łatwą, szczególnie w przypadku mniejszych firm, które dwa razy oglądają każdą złotówkę zanim przeznaczą je na kampanie internetowe. Jednak im większa potencjalna skuteczność, tym pewniejsza inwestycja.