Reklama

Lifestyle

Ubieranie mężczyzny. Dziś biznes na wielką skalę

Katarzyna Grzebyk
Dodano: 19.05.2015
19614_Rusin
Share
Udostępnij
Biedny się okrywa. Bogaty czy głupi – stroi. Elegancki mężczyzna ubiera się – mówił na początku XIX wieku pisarz Honore de Balzac. I właśnie to "ubieranie" mężczyzny jest dziś biznesem na wielką skalę: w sieci furorę robią blogi o modzie męskiej, w pracowniach mniej i bardziej znanych projektantów powstają liczne kolekcje dla "płci brzydszej", a słynne florenckie targi Pitti Uomo przeżywają prawdziwy najazd osób zafascynowanych modą dla mężczyzn. Mężczyzna stał się ważnym klientem w tym biznesie. Klientem cenionym, bo wymagającym, ale zdecydowanym i konkretnym. 
 
Co wiążę się pod pojęciem moda męska? Zbyt wiele, by wystarczyło na jeden artykuł. O modzie męskiej, jej historii i ewolucji powstało setki publikacji, także książek, które szczegółowo wyjaśniały, dlaczego mężczyźni przestali nosić chusty i założyli krawaty czy zrezygnowali ze spódnic i koronek.
 
Kanon prostoty i elegancji
 
Pochodzący z Rzeszowa projektant mody męskiej Filip Rusin tłumaczy ją w następujący sposób: – Moda męska to cały kanon ikon, prostoty i klasyki, począwszy od zwykłego białego t-shirtu, jasne i ciemne dżinsy, blezer przez ciemny wieczorowy garnitur po klasyczny płaszcz. To wachlarz możliwie najprostszych elementów garderoby, jakie przychodzą nam do głowy. Moda męska zawiera w sobie kanony ukształtowane w latach 20. ubiegłego wieku. Brak w niej przesady i zmieniających się gwałtownie trendów, a mnóstwo klasycznych elementów garderoby, które nosiło się, nosi się i będzie się nosić – tłumaczy projektant.
 
Filip Rusin zauważa, że modą męska zawsze bazowała na klasyce, nigdy na genderyzmie, który teraz jest obecny na wybiegach: – Moda męska, moim zdaniem, powinna być modą męską, a moda damską modą damską i szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem zacieranie granic. Jest ogrom pięknych ubrań dla mężczyzn, w których wyglądają elegancko i modnie i nie widzę powodu, by ubierać mężczyznę jak kobietę. Pamiętajmy, że to moda damska czerpie z męskiej, a nie odwrotnie – dodaje.
 
Druga młodość męskiej mody
 
Moda męska przeżywa swoją ?drugą młodość?. Drugą, bo przecież istniała od zawsze. Jednak z początkiem lat 20. XX wieku została nieco zepchnięta na margines. Stało się to za sprawą Coco Chanel, która zdemokratyzowała modę, pozwalając kobietom wyzwolić się z krynolin, gorsetów i wielkich kapeluszy, odsłonić nogi i ściąć włosy na krótko. Wraz z erą Coco Chanel to moda damska zaczęła być lansowana przez projektantów. Moda męska była obecna zawsze, ale w tle.
 
Historię zmian obrazuje historia włoskich targów Pitti Immagine Uomo, jakie od lat odbywają się we Florencji. Podczas pierwszych edycji targów prezentowane były głównie kolekcje damskie. Moda męska trafiła na florenckie wybiegi dopiero w 1963 roku, by wkrótce całkowicie je zdominować. Obecnie Pitti Immagine Uomo uważane są za najbardziej prestiżowe targi mody męskiej we Włoszech i jedne z większych w Europie. Dwa razy w roku prezentowane są tu najbardziej prestiżowe marki, ale od pewnego czasu pokazy wielkich marek zaćmiewa towarzyszący targom festiwal męskiej mody ulicznej. Michał Kędziora, autor znanego bloga poświęconego modzie męskiej – Mr. Vintage zauważył, że to co blogerzy fotografują podczas targów Pitti Uomo staje się wyznacznikiem trendów w modzie męskiej. Zdjęcia uważnie śledzą największe marki i fani włoskiego stylu, zaś najlepsze stylizacje szybko znajdują naśladowców na całym świecie.
 
Jak powinien ubierać się mężczyzna
 
Ale to, co widzimy na pokazach i blogowych stylizacjach niekoniecznie sprawdza się w przypadku wizerunku mężczyzny w biznesie. Jak więc powinien ubierać się elegancki mężczyzna? – Powinien wyglądać tak, jakby kupował ubrania z najwyższą starannością, założył je z dbałością na siebie i zapomniał o nich – twierdził  projektant Hardy Amies. Arystokrata Beau Brummel dodawał: – Jeśli ludzie oglądają się za tobą na ulicy, to wcale nie znaczy, że jesteś świetnie ubrany, ale ubrany zbyt sztywno, w rzeczy zbyt obcisłe czy też zbyt modnie.
 
Filip Rusin, który od kilku lat tworzy klasyczne projekty z myślą o eleganckich mężczyznach, uważa że w Polsce to moda kobieca jest na uprzywilejowanej pozycji, a kobiety mają w tej dziedzinie łatwiej, ponieważ istnieje szereg magazynów dyktujących modę i narzucających trendy. Absolutnie nie znaczy to, że mężczyzna może czuć się zagubiony. – Jeżeli mężczyzna posiada jakąkolwiek intuicję, to potrafi bez problemu wyskoczyć z wygodnego t-shirtu, jaki zakłada w weekend, w elegancki garnitur, który nosi na co dzień. Mężczyźni muszą sobie zdawać sprawę z tego, że nie potrzebują mieć w szafie wiele rzeczy. Potrzeba im zaledwie kilka elementów garderoby, które wystarczy odpowiednio połączyć i dostosować do pory dnia i okazji. 
 
By stworzyć uniwersalne stylizacje, w których mężczyzna zawsze i wszędzie będzie wyglądał elegancko i stosownie, w jego garderobie nie może zabraknąć: jasnych jeansów na dzień i ciemnych na wieczór, prostego ciemnego garnituru, granatowego blezera, białej koszuli, t-shirtów, dobrej wody toaletowej, dobrej jakości okularów, buty i zegarka. Zdaniem Filipa Rusina, mężczyznom o wiele łatwiej jest skompletować odpowiedni strój, właśnie ze względu na to, że nie potrzebują tylu elementów garderoby co kobieta.  
 
– Jeśli chcesz dobrze wyglądać, to bez względu na to, czy mieszkasz w Rzeszowie, Warszawie czy innym mieście, będziesz dobrze wyglądał – mówi projektant. – Elegancki mężczyzna ma dziś szeroki dostęp do projektantów, którzy tworzą i szyją na miarę, na specjalne zamówienie. Zasadniczym celem mojej marki jest ubieranie mężczyzn, nie przebieranie ich. Obserwuję, że mężczyźni lubią modę i potrzebują jej. Pora, by wyszli z cienia błyszczących u ich boku kobiet.
 
Cenny klient w branży modowej
 
Rzeszowski projektant twierdzi, że mężczyzna na zakupach to klient zdecydowanie różniący się od kobiety. Przede wszystkim jest świadomy i zdecydowany. Dokładnie wie czego chce. Stawia też na jakość wykonania. Jego słowa potwierdza Jeremy Hackett, znany londyński krawiec, który w jednym z wywiadów prasowych powiedział: – Mężczyźni są zdecydowanie bardziej pragmatyczni. Pragną tylko, aby kobiety zostawiły ich w spokoju. Mężczyźni nienawidzą chodzić na zakupy. Dlatego jest tak ważne, aby nie przeprowadzać w modzie męskiej zbyt gwałtownych rewolucji, gdyż w przeciwnym razie czujemy się przytłoczeni nowymi trendami. Nie chcemy godzinami przymierzać ubrań, tylko je kupować.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy