Od 9 maja do 26 października 2025 w Królikarni – oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie – można oglądać wystawę polskich artystek przełomu XIX i XX wieku. Ekspozycja powstała dzięki współpracy warszawskiego Muzeum z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine oraz Musée Antoine Bourdelle w Paryżu. Kuratorką wystawy jest Ewa Ziembińska.
W uroczystym otwarciu wystawy uczestniczył Sławomir Rogowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Polskę i Francję od wieków łączy żywy dialog artystyczny i kulturowy – wspólnota wartości, inspiracji i wzajemnego wsparcia. Wystawa w Królikarni przypomina o ważnym rozdziale tej historii – losach polskich artystek, które na początku XX wieku szukały w Paryżu nie tylko mistrzów, ale i duchowego domu. Francuska sztuka nieustannie gości w polskich instytucjach kultury, w tym w Muzeum Narodowym w Warszawie i jego oddziałach. Mam nadzieję, że ta owocna współpraca, oparta na zaufaniu, pasji i wspólnym dziedzictwie, będzie kontynuowana – powiedział podczas wernisażu Sławomir Rogowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Droga do sławy polskich artystek rzeźbiarek
Na początku XX wieku w Polsce rosło zainteresowanie rzeźbą wśród młodych kobiet, choć była to dziedzina kojarzona głównie z mężczyznami – jako wymagająca siły fizycznej, pracy w pyle i brudzie. Początki tej drogi nie były łatwe. W Warszawie kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych dopiero od 1904 roku, w Krakowie – od 1920. Wcześniej jedyną możliwością nauki były prywatne szkoły artystyczne lub pracownie uznanych twórców. To właśnie ograniczony dostęp do edukacji w kraju skłaniał młode artystki do wyjazdów za granicę.
Wiele z nich wybierało Paryż, który na przełomie XIX i XX wieku był światową stolicą sztuki. Szczególne miejsce zajmowała tam pracownia Antoine’a Bourdelle’a – wybitnego rzeźbiarza i profesora Académie de la Grande Chaumière. Bourdelle był cenionym nauczycielem, który inspirował, a nie narzucał swojego stylu. Artysta był też przyjacielem Polski i twórcą pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu.
Do jego pracowni trafiało wiele młodych Polek, które później odegrały znaczącą rolę w historii sztuki. Wśród nich znalazły się m.in.: Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska, Olga Niewska, Mika Mickun i Zofia Trzcińska-Kamińska.
Wystawa: „Kierunek Paryż”
Wystawa „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” prezentuje twórczość wybranych artystek, nie tylko rzeźbiarek i ich związki ze sztuką mistrza, indywidualne ścieżki twórcze oraz bogactwo form, materiałów i tematów. Ekspozycję wzbogacają archiwalne fotografie i dokumenty, które pozwalają lepiej zrozumieć kontekst ich działalności.
To już druga wystawa realizowana w ramach projektu badawczego Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku, po ekspozycji „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2023). Projekt powstaje we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine oraz Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.
Ekspozycji towarzyszy bogato ilustrowany katalog, zawierający eseje Ewy Ziembińskiej, Matyldy Borcuch i Claire Boisserolles.
» Poznaj program wydarzeń towarzyszących wystawie krolikarnia.mnw.art.pl/edukacja/programy-do-wystaw-czasowych/kierunek-paryz-polskie-artystki-z-pracowni-bourdellea
» Sprawdź ofertę Królikarni – oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie krolikarnia.mnw.art.pl