Otwieramy ważną dla nas debatę o sylwetce absolwenta zapowiedziała w piątek minister edukacji Barbara Nowacka. Dodała, że absolwenci polskiej szkoły muszą mieć wiedzę, kompetencje i sprawczość.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, zapowiadając reformę edukacji, która ma wejść do szkół 1 września 2026 r. wraz z zupełnie nową podstawą programową, wskazywało, że punktem wyjścia do zmian ma być opracowanie wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE) sylwetki absolwenta polskiej szkoły.
“Dzisiaj otwieramy ważną dla nas debatę dotyczącą sylwetki absolwenta” – zapowiedziała podczas konferencji prasowej ministra Nowacka.
Przypomniała, że MEN planuje na 2026 r. reformę podstaw programowych, systemu kształcenia i tego, na co będzie kładziony nacisk. “Kluczową rozmową jest ta o sylwetce absolwenta” – zaznaczyła.
Podkreśliła, że absolwent i absolwentka polskiej szkoły muszą mieć trzy podstawowe umiejętności: wiedzę, kompetencje i sprawczość.
“Wokół tej triady chcemy teraz konsultować propozycje wypracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych” – zapowiedziała i zaprosiła wszystkich do udziału w dyskusji.
Podczas prac IBE zorganizował w czerwcu wysłuchanie publiczne. Poinformował wówczas, że chodzi o otwartą, społeczną dyskusję na temat listy kompetencji, jakie powinien mieć każdy absolwent, aby poradzić sobie z wyzwaniami zmieniającego się świata.