Reklama

Kraj

MEN: w wyniku powodzi zajęcia zawieszono w ponad 530 szkołach, przedszkolach i placówkach

pak/ aba/ jpn/ PAP
Dodano: 16.09.2024
Fot. PAP/Krzysztof Cesarz
Okolice miejscowości Wleń, 16.09.2024. Dynamiczna sytuacja powodziowa. Podtopienia w miejscowości Wleń po wylaniu rzeki Bóbr, 16 bm. Niż genueński, który dotarł nad Polskę w czwartek 12 września, odpowiada za aktualne załamanie pogody i ulewne deszcze w południowej części kraju. (ad) PAP/Krzysztof Cesarz
Fot. PAP/Krzysztof Cesarz Okolice miejscowości Wleń, 16.09.2024. Dynamiczna sytuacja powodziowa. Podtopienia w miejscowości Wleń po wylaniu rzeki Bóbr, 16 bm. Niż genueński, który dotarł nad Polskę w czwartek 12 września, odpowiada za aktualne załamanie pogody i ulewne deszcze w południowej części kraju. (ad) PAP/Krzysztof Cesarz
Share
Udostępnij

W wyniku powodzi w czterech województwach: dolnośląskim, opolskim, lubuskim i śląskim zajęcia zawieszono w ponad 530 szkołach, przedszkolach i placówkach – poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Edukacji Narodowej. Uczniowie z zalanych szkół mogą skorzystać m.in. z wyjazdów terapeutycznych; samorządy – z dodatkowej subwencji oświatowej na usuwanie skutków powodzi w szkołach.

MEN podało, że według informacji przekazanych przez kuratorów oświaty w poniedziałek do godz. 14 w wyniku powodzi w czterech województwach, tj. dolnośląskim, opolskim, lubuskim i śląskim, zajęcia zawieszono w ponad 530 szkołach, przedszkolach i placówkach. Najwięcej, jak poinformowano, w województwie dolnośląskim – 329; w woj. opolskim zawieszono prace w ponad 170 placówkach oświatowych.

Podkreślono, że kuratorzy oświaty na prośbę ministra edukacji na bieżąco monitorują sytuację i są w stałym kontakcie z resortem.

MEN poinformowało, że dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych powodzią mogą korzystać ze wsparcia dostępnego w “Rządowym programie pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022-2024”. Przewiduje on m.in. zasiłek, wyjazd terapeutyczny lub zajęcia terapeutyczno-edukacyjne.

Przekazano, że zasiłek losowy w wysokości 1000 zł mogą otrzymać dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i uczniowie szkół wszystkich typów, kształcący się w nich w formie dziennej. Uczniowie tych szkół mogą też skorzystać z wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego.

Resort zaznaczył, że maksymalna kwota dofinansowania wyjazdu wynosi 1540 zł na ucznia. Podano, że dopuszczalne jest łączenie tej formy wsparcia z zasiłkiem losowym – do łącznej kwoty 2540 zł.

MEN wskazało, że z zajęć terapeutyczno-edukacyjnych mogą korzystać: dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, uczniowie klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia oraz uczniowie szkół wszystkich typów, kształcących się w nich w formie dziennej, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Uczniowie mogą też skorzystać z pomocy w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych, ale dotyczy to uczniów, którzy nie korzystają z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych. MEN poinformowało, że wsparcie na organizację zajęć wynosi 500 zł na jedno dziecko lub ucznia.

Jak zaznaczył resort, informacje o warunkach otrzymania pomocy rodzice uzyskają w urzędzie gminy. “Zasiłek losowy dostanie każde dziecko i każdy uczeń uprawniony do tej formy pomocy” – zapewniło MEN.

Również wniosek o wyjazd albo zajęcia rodzice powinni złożyć w urzędzie gminy. “Warunkiem otrzymania pomocy jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie 6000 zł” – dodało ministerstwo.

Rodzice mogą składać wnioski o pomoc w urzędzie gminy w terminie ustalonym przez urząd.

Resort podał też, że samorządy mogą ubiegać się o środki na odbudowę szkolnej infrastruktury. To pieniądze z rezerwy subwencji oświatowej na wsparcie samorządów m.in. w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego.

Resort przekazał, że szczegóły dotyczące wnioskowania (kryterium II i kryterium III) znajdują się na stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja/kryteria-podzialu-rezerwy-czesci-oswiatowej-subwencji-ogolnej-na-rok-2024 oraz https://www.gov.pl/web/edukacja/pomoc-dla-poszkodowanych-w-wyniku-powodzi-i-zawieszenie-zajec-w-czesci-szkol-dotknietych-powodzia.

W poniedziałek rząd wprowadził stan klęski żywiołowej na objętym powodzią obszarze części województw dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. Rozporządzenie ukazało się w Dzienniku Ustaw. Stan klęski żywiołowej wprowadzono w Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Bielsku-Białej, a także 13 innych powiatach i w gminie Strzeleczki.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy