W piątek, 15 listopada br. odbyła się konferencja prasowa ministra spraw wewnętrznych i administracji, koordynatora służb specjalnych Tomasza Siemoniaka, ministra sprawiedliwości Adama Bodnara oraz ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Przedstawiono propozycje zmian w prawie zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach.
“W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku doszło do prawie 16 tys. 400 wypadków. Zginęło ponad 1 400 osób, a ponad 19 tys. zostało rannych. Na Policję zgłoszono 290 tys. kolizji. Nie możemy tego zaakceptować. Państwo nie może pogodzić się z tym, że w taki sposób giną obywatele
– powiedział minister Tomasz Siemoniak.
Zmiany przepisów prawa karnego i administracyjnego mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach w Polsce poprzez wprowadzenie nowych mechanizmów kontrolnych i edukacyjnych. To także zwiększenie odpowiedzialności za przestępstwa i wykroczenia drogowe.
Podległe mi służby – Policja, Państwowa Straż Pożarna – są absolutnie na pierwszej linii, jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego. W ich imieniu proponujemy zmianę przepisów, które zaostrzą różne zasady
– podkreślił.
Propozycje zmian to efekt pracy przedstawicieli: Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Infrastruktury oraz Komendy Głównej Policji i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Prace trwały od 25 września do 13 listopada 2024 r.
Zwiększamy bezpieczeństwo na polskich drogach
Nowym typem przestępstwa będzie organizacja i udział w nielegalnych wyścigach samochodowych. Proponowane zmiany zakładają także wprowadzenie nowego wykroczenia, tak zwanego „driftu”. Za takie zachowania ma grozić grzywna nie mniejsza niż 1500 złotych, zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące, a także zabezpieczenie pojazdu na 30 dni.
Oczywiście polska Policja już teraz walczy z tą patologią, ale nie ma dostatecznych narzędzi. Policja kontroluje samochody, prawo jazdy oraz wystawia mandaty za nadmierną prędkość. Natomiast uważamy, że skala tej patologii jest ogromna i trzeba znaleźć nowy przepis, który będzie karał przestępstwo dotyczące organizacji i udziału w nielegalnych wyścigach samochodowych
– mówił szef MSWiA, prezentując postulowane zmiany w przepisach.
Wskazał także na propozycję dotkliwej kary, jaką będzie obowiązek przekazania przez służby do ubezpieczycieli informacji o pojazdach uczestniczących w nielegalnych wyścigach. Pozwoli to podnieść składki osobom, które wystawiają swoje pojazdy na tego rodzaju ryzyko.
Chcemy wprowadzić przepis pozwalający na pociągnięcie do odpowiedzialności osób uczestniczących w zgromadzeniu użytkowników pojazdów bądź organizujących takie zgromadzenia bez wymaganego zawiadomienia. Przewidujemy grzywnę w wysokości do 5 tys. zł. Sąd, wedle naszych propozycji, będzie mógł orzec przepadek pojazdu za udział w nielegalnym wyścigu
– kontynuował.
Zaostrzenie kar za łamanie przepisów drogowych
Minister spraw wewnętrznych i administracji poinformował, że za złamanie zakazu prowadzenia pojazdów będzie obligatoryjny i dożywotni zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów.
Chcemy wprowadzić zaostrzenie kar dla sprawców, którzy jeżdżą pomimo sądowego zakazu prowadzenia pojazdów. Będzie m.in. dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów, możliwość orzeczenia przepadku pojazdu oraz ograniczenie możliwości warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności
– podsumował minister sprawiedliwości Adam Bodnar.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazał, że każdemu kierowcy, który na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza terenem zabudowanym, przekroczy dozwoloną prędkość o 50 km/h, także zostanie zatrzymane prawo jazdy na trzy miesiące. Proponowana zmiana nie dotyczy autostrad i dróg ekspresowych.
Kluczowe propozycje zmian w przepisach dotyczących kierujących pojazdami:
- Rozszerzenie zasad zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym;
- Wyłączenie redukcji punktów karnych za poważne naruszenia przepisów;
- Możliwość uzyskania prawa jazdy dla osób od 17. roku życia, z ograniczeniami: prawo jazdy uprawnia do jazdy tylko w towarzystwie osoby dorosłej (minimum 24 lata i 5 lat posiadania prawa jazdy) do osiągnięcia pełnoletności;
- Wprowadzenie okresu próbnego dla nowych kierowców, niższe limity prędkości i obowiązkowe uzupełniające szkolenia;
- Obowiązkowe oświadczenie kandydatów przed egzaminem na prawo jazdy, o tym że nie mają zakazu prowadzenia pojazdów ani toczących się postępowań w tym zakresie, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia;
- Nowe zasady cofania uprawnień w okresie próbnym – nie tylko za trzy wykroczenia, ale również za jedno przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji drogowej lub nieprzestrzeganie wymogów okresu próbnego przez młodych kierowców;
- Możliwość wydłużenia okresu zatrzymania prawa jazdy w przypadku prowadzenia pojazdu mimo jego wcześniejszego zatrzymania;
- Wyższe stawki ubezpieczenia OC za nielegalne wyścigi;
- Możliwe stworzenie jawnego rejestru osób z dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych.