6 na 10 osób twierdzi, że internet ułatwia zaangażowanie w akcje charytatywne, a wśród zalet działalności dobroczynnej online respondenci wskazują głównie wygodną formę (54%) oraz szybkie przekazanie wsparcia (50%).
– Główne powody pomagania to satysfakcja (58%), współczucie (56%) oraz nadzieja na uzyskanie pomocy w trudnej sytuacji (51%).
– Allegro Charytatywni obchodzi 10-lecie swojego istnienia – w tym czasie klienci przekazali ponad 265 mln na cele dobroczynne.
Nowe technologie już dawno stały się elementem naszej codzienności i wpływają na niemal każdy jej aspekt. Nic więc dziwnego, że także działania charytatywne przenoszą się do sieci. Według raportu przygotowanego przez SW Research (październik 2024 r.) na zlecenie Allegro niemal połowa badanych w ciągu ostatniego roku wsparła akcję lub organizację pozarządową online (45%), a blisko 6 osób z 10 (58%) ocenia, że możliwość pomocy online ułatwia angażowanie się w akcje charytatywne.
Dlaczego i komu pomagamy?
Najczęściej wskazywane powody zaangażowania się w pomoc online to satysfakcja związana ze wspierania potrzebujących (58%) oraz współczucie (56%). Nieco rzadziej (51%) respondenci wskazują, że chcieliby też otrzymać pomoc, gdyby sami znaleźli się w trudnej sytuacji. Osoby, które decydują się wesprzeć działania charytatywne, najczęściej przekazują datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami (56%). Na kolejnych miejscach znalazły się kolejno – wsparcie osób chorych (48%), pomoc dzieciom (43%) oraz zwierzętom (34%).
Miasta i wsie równie zaangażowane w pomoc
Najwięcej na akcje charytatywne na Allegro przeznaczają osoby mieszkające w dużych miastach powyżej 500 tys. (24%), średnio wydając 102 zł. Ponadto, 18% wartości transakcji na Allegro Charytatywni pochodzi od osób z mniejszych miejscowości (10-50 tys. mieszkańców), a tyle samo, czyli 18%, od osób zamieszkujących wsie. I choć na wsi średnia wartość wsparcia to 71 zł – to liczba zamówień jest tu największa (o 3% zamówień więcej niż w miastach).
Najchętniej pomagają osoby w wieku 25-34 (38%) a największą popularnością na platformie cieszą się doświadczenia, a dokładnie kategoria Wyjątkowe chwile, w której znajdziemy niematerialne i niepowtarzalne oferty: różnego rodzaju wydarzenia i atrakcje, spotkania z gwiazdami czy też przedmioty z wyjątkową historią lub autografem. Co ciekawe, najczęściej wspieramy cele dobroczynne w niedzielę wieczorem – między 20:00 a 21:00.
Dobroczynność online
Jakie są najważniejsze zalety wspierania działań charytatywnych online? Według danych z raportu zleconego przez Allegro to przede wszystkim wygodna forma (54%) oraz szybkie przekazanie wsparcia (50%). Nie bez znaczenia jest także możliwość pozostania anonimowym darczyńcą (41%).
Od 2014 roku Allegro Charytatywni działa na rzecz społeczności, umożliwiając użytkownikom platformy wspieranie szczytnych celów poprzez zakupy, a organizacjom pozarządowym – pozyskiwanie środków. Całość zebranej kwoty trafia bezpośrednio na wskazany cel, bez pobierania opłat czy prowizji od sprzedaży przez Allegro. Akcje, które cieszą się największą popularnością w ramach Allegro Charytatywni to bez wątpienia aukcje na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czy cegiełki charytatywne wspierające Szlachetną Paczkę. Allegro Charytatywni to także narzędzie, które pozwala natychmiastowo reagować w obliczu kryzysów. Było tak w przypadku akcji Cegiełka dla Ukrainy organizowanej razem z Polskim Centrum Pomocy Międzynarodowej i Fundacją Świętego Mikołaja, czy też SOS Powódź organizowanej z Polską Akcją Humanitarną.
Pomoc na wyciągnięcie ręki
Od początku istnienia Allegro Charytatywni, użytkownicy platformy wsparli niemal 5 tysięcy zbiórek. Łącznie zebrano ponad 265 mln złotych. Allegro Charytatywni stawia przede wszystkim na prostotę i wiarygodność, a pomaganie na platformie jest równie łatwe jak robienie zakupów online. Każda osoba posiadająca konto może brać udział w licytacjach charytatywnych, kupować cegiełki czy wystawiać własne oferty charytatywne – aby to zrobić, należy skorzystać ze specjalnego formularza, gdzie wskazuje się cel, który chce się wesprzeć. Badani, którzy wsparli cele charytatywne, zostali zachęceni do tego przede wszystkim dzięki zaufaniu do marki Allegro (64%) oraz celowi pomocy (63%), a na oferty charytatywne na Allegro wydali średnio 80 zł. Zbiórki mogą zakładać wyłącznie zweryfikowane przez Allegro organizacje pozarządowe z statusem Organizacji Charytatywnej, co zapewnia pełną wiarygodność i bezpieczeństwo transakcji.