„Dziewczynka z zapałkami” otworzyła „Źródła Pamięci”
Aneta Gieroń
Dodano: 29.11.2024
Spektakl "Dziewczynka z zapałkami" w Teatrze Maska w Rzeszowie. Fot. Tadeusz Poźniak
Udostępnij
To dziedzictwo ciągle trwa i odradza się na nowo – do soboty w Rzeszowie 12. już edycja festiwalu „Źródła Pamięci. Szajna-Grotowski–Kantor”, w tym roku pod hasłem „Czas niepokoju”, który jest dowodem pamięci o Józefie Szajnie, Jerzym Grotowskim i Tadeuszu Kantorze – trzech wielkich reformatorach teatru, których połączył Rzeszów i jego najbliższa okolica. Tutaj się urodzili i stąd wyruszyli w świat. W tym roku festiwal rozpoczęła premiera „Dziewczynki z zapałkami” Teatru Maska, a przez kolejne dwa dni na widzów czekają: autorskie spektakle, prelekcje, wystawy i spotkania z twórcami.
– Organizowane od 2011 roku „Źródła Pamięci. Grotowski–Kantor–Szajna” to niecodzienne wydarzenie naukowo-artystyczne wypełnione spotkaniami z ludźmi sztuki, zainspirowanymi ideami wielkiej trójki reformatorów światowego teatru pochodzących z Rzeszowa i Podkarpacia. Jak co roku zaprosiliśmy zespoły i indywidualnych twórców, dla których te nazwiska są inspiracją w twórczości i mają ogromne znaczenie osobiste. W programie festiwalu jest wiele różnorodnych wydarzeń z pogranicza teatru, performance’u i sztuk plastycznych – mówi Aneta Adamska-Szukała, pomysłodawczyni oraz dyrektorka artystyczna festiwalu. – To dziedzictwo Szajny, Grotowskiego i Kantora jest ważne. Warto o nim pamiętać i z niego czerpać. W tym roku moje serce szczególnie się raduje, gdy widzę tak dużo, tak młodej publiczności. Po raz pierwszy w historii festiwalu, na jego otwarciu mamy dzieci i jeśli one już w tym wieku zaczynają obcować z nazwiskami Kantor, czy Grotowski, to czegóż chcieć więcej.
– Teatr nie noże zostawiać widza obojętnym. Macie wychodzić stąd w emocjach – byście jeszcze długo czuli i myśleli o tym, co zobaczyliście na scenie – dodaje Monika Szela, dyrektorka Teatru Maska. – Dla Kantora, Grotowskiego i Szajny teatr był miejscem twórczego eksperymentu, zawsze tworzyli swój autorski teatr. Dlatego kłaniamy się nisko twórcom autorskich teatrów.
Festiwal, który potrwa 3 dni, od 28 do 30 listopada i na którym widzowie zobaczą pięć spektakli, rozpoczął się premierą „Dziewczynki z zapałkami” Teatru Maska. Jedna z najpiękniejszych baśni Andersena przedstawiona została w formie pantomimy, gdzie głębokie emocje oprawiono w minimalną formę.
– Brak narracji słownej otwiera przed aktorami przestrzeń do szerokiej ekspresji artystycznej, zachęcając ich do opowiedzenia opowieści w zupełnie inny, nieukazywany wcześniej sposób – twierdzi Bartłomiej Ostapczuk, reżyser spektaklu. – Pantomima pozwala na kreację niezwykle sugestywnego świata, w którym granice między rzeczywistością a wyobraźnią w magiczny sposób zacierają się. Brak dialogu słownego nie tylko potęguje napięcie dramatyczne, lecz także skłania widzów do uważniejszego śledzenia każdego ruchu i gestu.
I rzeczywiście, widz w mroźny, świąteczny wieczór, towarzyszy małej dziewczynce wędrującej ulicami miasta i bezskutecznie próbującej sprzedać zapałki. Nikt z przechodniów nie jest zainteresowany zmarzniętym i głodnym dzieckiem, każdy w pośpiechu biegnie do domu, gdzie czeka świąteczna kolacja. Zrezygnowana dziewczynka rozpala kolejne zapałki, którymi próbuje się ogrzać i które symbolizują jej marzenia. Przez chwilę w swojej wyobraźni jest w ciepłym domu z bliskimi, zasiada do wspaniale nakrytego stołu z pieczoną gęsią, którą może najeść się do syta, w końcu ma też pięknie udekorowaną choinkę, o jakiej zawsze marzyła. A gdy dziewczynka zapala wszystkie zapałki, pojawia się jej ukochana babcia. Teraz już dziewczynka nie czuje zimna i głodu, razem odchodzą do lepszego świata.
Cisza, która aż krzyczy!
Dzięki minimalistycznej scenografii i intymnemu oświetleniu, widz nieustannie skoncentrowany jest na gestach i emocjach wymalowanych na twarzach aktorów. Piękny, bardzo plastyczny spektakl, a Katarzyna Lewandowska w roli baśniowej dziewczynki, z ucharakteryzowanymi, ogromnymi oczami jest tak bezbronna i rozczulająca, że na sali pełnej dzieciaków panuje absolutna cisza. Każdy chciałby ją okryć płaszczem i przytulić. Do tego piękna muzyka Jagody Stanickiej, oddająca radość, smutek, dramat umierającego dziecka oraz kostiumy Agnieszki Magiery, ascetyczne – szare, by podkreślić ludzką obojętność i eleganckie oraz kolorowe w marzeniach dziewczynki o bezpiecznym domu pełnym dobrych i przyjaznych jej ludzi. A do tego cisza, brak słów na scenie, które aż krzyczą! Ta ponad 150-letnia historia ciągle nas wzrusza i porusza, a pantomima jeszcze podkreśla jej dramatyzm. I może przypomni nam, że gdzieś obok nas zawsze jest ktoś, kto potrzebuje pomocy. A to od nas zależy, czy dobro i nadzieja pozostaną słowem, czy może jednak staną się czynem.
W spektaklu w reżyserii Bartłomieja Ostapczuka, z muzyką Jagody Stanickiej, scenografią Sławomira Szondelmajera, kostiumami Agnieszki Magiery, występują: Katarzyna Lewandowska, Joanna Pruś, Ewa Mrówczyńska, Anna Kukułowicz, Tomasz Kuliberda i Emil Musialski.
Co w programie festiwalu
W czwartkowy wieczór na scenie Teatru Przedmieście widzowie obejrzeli też seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta pt. „Szeol”, powstały z inspiracji i fascynacji III symfonią Henryka Góreckiego. W piątek i sobotę do zobaczenia: spektakl „Voices” łączący elementy teatru i muzyki, w wykonaniu Teatru Brama z Goleniowa (woj. zachodniopomorskie) oraz przedstawienie zainspirowane estetyką i konwencją niemieckiego kabaretu lat 30. XX w. „Umarłam ze szczęścia” w wykonaniu Teatru A Part z Katowic. Na zakończenie festiwalu „Makbet. Głos z ciemności” rzeszowskiego Teatru Przedmieście, który w tym roku został wybrany do finału konkursu o Złotego Yoricka na 28. Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.
W programie festiwalu są też prelekcje: „Wątki szekspirowskie w twórczości Grotowskiego, Kantora i Szajny”; „Nasi mistrzowie – inspiracje i drogowskazy” oraz otwarcie wystawy malarstwa „Zaczynam zawsze od oczu” Macieja Śliwiaka.
Bilety na spektakle, które odbywają się na dwóch rzeszowskich scenach: Teatr Maska i Teatr Przedmieście, są dostępne na: www.teatrmaska.pl.
12. Festiwal ŹRÓDŁA PAMIĘCI. SZAJNA – GROTOWSKI – KANTOR 2024
29 LISTOPADA (piątek)
Uniwersytet Rzeszowski, aula nr 2, budynek A3 (Instytut Neofilologii), al. Kopisto 2b 10.30 „Wątki szekspirowskie w twórczości Grotowskiego, Kantora i Szajny” – prelekcje: prof. Małgorzata Grzegorzewska, dr Agnieszka Kallaus, dr Michał Mizera, dr Henryk Mazurkiewicz
Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4 18.00 Teatr Brama „VOICES”
Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13 19.30 Otwarcie wystawy malarstwa „Odciski” Macieja Śliwiaka (foyer) 20.00 Teatr A Part „UMARŁAM ZE SZCZĘŚCIA”
30 LISTOPADA (sobota)
Piwnice Rzeszowskie albo Urban Lab 11.00 Panel dyskusyjny „Nasi mistrzowie – inspiracje i drogowskazy” Aneta Adamska-Szukała, Irena Walat, Marcin Herich, Daniel Jacewicz
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.